تشریح فرایند انتخاب فیلم های فجر، سینمای منطقه را جهانی کنیم

به گزارش مجله سرگرمی، شادمهر راستین در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به چگونگی انتخاب فیلم ها در سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام کرد: حدود هشت ماه پیش تعدادی از سینماگران و کارشناسان سینمایی از طرف سیدرضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر به عنوان مشاور انتخاب شدند که با حضور در جشنواره های جهانی مثل پوسان، تالین، برلین، مونترال و... و همچنین دیگر جشنواره ها و بازارهای جهانی فیلم، آثاری را آنالیز و جهت پیشنهاد به دبیر جشنواره انتخاب کردند.

تشریح فرایند انتخاب فیلم های فجر، سینمای منطقه را جهانی کنیم

وی ادامه داد: همزمان دعوتنامه هایی به دبیرخانه جشنواره های دنیای و معتبر ارسال شد تا فیلم ها، کارگردانان و تهیه نمایندگانی که تمایل به حضور در جشنواره دارند آثارشان را تا بهمن ماه تحویل دهند. این بخش توسط آقای امیر اسفندیاری مدیریت و انجام شد. سپس در نشست های مختلفی که در بهمن و اسفند 94 برگزار گشت فهرست پیشنهادی تمام مشاوران ارایه و دلایل انتخاب آنها به سمع و نظر دبیر جشنواره رسید. همچنین نشست های سرانجامی در روزهای اخیر انجام شد تا فیلم های مستند و کوتاه و فیلم های دو بخش مسابقه جشنواره و بخش جشنواره جشنواره ها نهایی و در هفته آینده به وسیله دبیر جشنواره رسانه ای گردد.

امیدوارم جشنواره های فجر در سال های آینده به یک معیار معین برسند

مشاور انتخاب فیلم در سی و چهارمین جشنواره دنیای فیلم فجر همچنین درباره معیارهای انتخاب فیلم ها مطرح نمود: بخشی از انتخاب فیلم ها شخصی و سلیقه ای است و بخشی هم جنبه گروهی دارد و در عین حال بخشی از معیار انتخاب هم متاثر از قوانین انتخاب فیلم در ایران است.

راستین توضیح داد: امیدوارم جشنواره فجر چه در بخش ملی و چه در بخش دنیای به یک برنامه، هدف، معیار و دیدگاه مدون در انتخاب فیلم ها برسد. این معیار انتخاب در جشنواره ملی هم چندان معین نیست. به طور مثال بیان می گردد که جشنواره فیلم فجر کارنامه یک سال سینمای ایران است درحالیکه معیار معینی برای انتخاب فیلم ها در این کارنامه یک ساله وجود ندارد. امیدوارم جشنواره های فجر در سال های آینده به یک معیار معین برسند.

وی با اشاره به ویژگی فیلم های مورد نظر نیز مطرح نمود: در جشنواره دنیای فجر قصد داشتیم به معرفی فیلم هایی بپردازیم که در جشنواره های دیگر کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. این فیلم ها باید به روز بوده و به سال 2016 و یا اواخر 2015 تعلق داشته باشند و فیلم های ارزشمندی باشند که در رقابت با سایر فیلم ها کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

امیدوارم جشنواره دنیای فیلم فجر بهترین بازار معرفی سینمای منطقه به دنیا باشد

این فیلمنامه نویس سینمای ایران اضافه کرد: همچنین در پیشنهادها بیشتر فیلم هایی مورد توجه قرار گرفتند که به سینمای ایران نزدیک باشند. باید قبول کرد که سینمای ایران یکی از زبان های سینمایی امروز دنیا است. همچنین فیلم های جدیدی که زبان جدیدی دارند و برای دانشجویان و سینماگران ایرانی مفید واقع می شوند نیز در انتخاب ها مورد توجه قرار گرفتند.

مشاور انتخاب فیلم در سی و چهارمین جشنواره دنیای فیلم فجر با اشاره به رویکرد جشنواره های بین المللی یادآور شد: جشنواره ها یکی از عوامل تعامل فرهنگی میان کشورها هستند. در این جشنواره هم این موضوع که با تمدن ها و اقوام مختلف آشناتر شویم ملاک انتخاب ها بود.

این فعال سینما در سرانجام سخنان خود گفت: یکی از اهداف ما این است که فیلم هایی را که در منطقه ارزش دنیای شدن داشته اند اما این امکان برایشان فراهم نشده است به دنیا معرفی شوند. جشنواره این اعتبار را فراهم می نماید و امیدوارم جشنواره دنیای فیلم فجر بهترین بازار معرفی سینمای منطقه به دنیا باشد و فضایی را که جشنواره هایی همچون ابوظبی، قاهره و استانبول نتوانستند ایجاد نمایند، فراهم کند.

سایر مشاوران انتخاب فیلم ها در سی و چهارمین جشنواره دنیای فیلم فجر به این توضیح هستند: محمدمهدی عسگرپور، علیرضا شجاع نوری، فریدون جیرانی، مجید اسلامی، کامیار محسنین، شادمهر راستین، حسن برزیده، جعفر صانعی مقدم، مرتضی رزاق کریمی و فرید فرخنده کیش.

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

samitm.ir: مجله سامی: وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 77935

به "تشریح فرایند انتخاب فیلم های فجر، سینمای منطقه را جهانی کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشریح فرایند انتخاب فیلم های فجر، سینمای منطقه را جهانی کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید