فروش بن سای و لاکی بامبو ممنوع شد

به گزارش مجله سرگرمی، رییس اتحادیه گل فروشان از ابلاغ دستور جمع آوری گل های لاکی بامبو و بن سای از گل فروشی های سطح تهران اطلاع داد.

فروش بن سای و لاکی بامبو ممنوع شد

اکبر شاهرخی در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: از سال 1393 به بعد با دستور وزارت جهاد کشاورزی واردات این دو نوع گل ممنوع اعلام شده است، اما باید توجه داشت که طی این سال ها بخش قابل توجهی قاچاق در این حوزه اجرا شده است.

وی همچنین گفت: از اول شهریور سال جاری به تمام واحدهای گل فروشی سطح تهران که زیر نظر اتحادیه قرار دارند اعلام نموده ایم که فروش این گل ها از این پس ممنوع خواهد بود و باید این دو نوع گیاه از سطح گل فروشی ها جمع آوری شوند.

شاهرخی اضافه نمود: البته باید توجه داشت که اکنون در فضای مجازی بسیاری به فعالیت می پردازند و این افراد می توانند آزادانه به خرید و فروش هر نوع گل و گیاهی که مایلند اقدام نمایند، در حالی که فروشنده مجاز با محدودیت های متعددی روبرو است و علاوه بر آن باید مالیات و عوارض متعددی پرداخت کند.

تمام لاکی بامبوهای بازار قاچاق است

رییس اتحادیه گل فروشان همچنین مطرح کرد: اکنون در خصوص گیاهی مانند لاکی بامبو می توان گفت که تمام آنچه در بازار وجود دارد نمونه هایی است که به شکل قاچاق وارد شده اما در خصوص بن سای با توجه به این که هرچه سن این گیاه بالاتر رود ارزش آن بیشتر می گردد بخشی از آنچه در بازار وجود دارد مربوط به زمانی است که واردات این گیاهان قانونی بوده است، اما همچنان شاید 70 درصد بن سای داخل بازار هم قاچاق باشند.

وی همچنین مطرح کرد: اکنون اینگونه اعلام می گردد که این دو نوع گیاه آلوده هستند و براین اساس لازم از واردات و فروش آنها جلوگیری گردد. اما آنچه باعث می گردد قاچاق این دو نوع گیاه در این حجم دنبال گردد بحث استقبالی است که از سوی مردم از این گیاه ها صورت می گیرد.

چرا این گل ها را قرنطینه نمی کنید؟

شاهرخی اضافه نمود: یکی از پیشنهادات ما آن است که با توجه به استقبال مردم از این گیاه به جای جلوگیری از واردات آن دوره ای برای قرنطینه آنها در نظر گرفته گردد تا پس از یک دوره در صورت احراز سلامت این گیاهان به فروش رسند، چرا که در داخل کشور امکانی برای کاشت چنین گل هایی وجود ندارد و اگر هم ما برای این کار کوشش کنیم حاصل کار مانند نمونه های بن سایی می گردد که در سطح شهر هم موجود است و از نظر ظاهری زیبایی چندانی ندارند.

رییس اتحادیه گل فروشان با بیان این که اکنون بعضی گل های قدیمی جذابیت خود را برای مردم از دست داده اینگونه مطرح کرد که حال مردم به دنبال نمونه های جدید هستند و می توان شرایطی ایجاد کرد که به این خواسته مردم پاسخ داده گردد.

وی همچنین بیان نمود: زمانی لاکی بامبو به گل شانس معروف شده بود و همه آن را می خریدند. نمونه های این گیاه نیز از چین و تایلند وارد می شد، اما با توجه به شیوه جابجایی گاه ممکن بود این گل چندین روز در راه بماند و براین اساس برگ های آن خراب گردد بدین ترتیب وارد نمایندگان این گل را چند روز در گلخانه های خود نگه می داشتند تا دوباره گل دهد. در چنین شرایطی قیمت گیاه ارزان تر شده و به شاخه ای 10 تا 20 هزار تومان می رسید، اما سایر نمونه ها قیمتی حدود 20 تا 30 هزار تومان داشتند.

رییس اتحادیه گل فروشان در خاتمه با توجه به این که اعضای صنف هم با قاچاق گیاه موافق نبوده و بر لزوم مبارزه با قاچاق تاکید دارند، اظهار کرد: اکنون با توجه به واردات قاچاق قیمت گیاهی مانند بن سای بسیار بالا رفته است، اما اگر این گیاه به وسیله قانونی وارد کشور گردد شاید قیمت آن تا 50 درصد کاهش داشته باشد.

به گزارش خبرنگاران، در روزهای گذشته رییس سازمان حفظ نباتات اظهار داشت به دلیل آلودگی های متعدد و خطرناکی که گل های زینتی مانند بن سای و بامبو از کشورهایی مانند چین و تایلند داشتند و با وجود تذکرات فراوان و بازگشت محموله آن ها، اصلاحی در فرایند تجارت خود با ایران اعمال نکردند، از دو سال گذشته واردات این گل ها ممنوع شدند اما همچنان شاهد عرضه و خرید و فروش آن ها در بازار هستیم.

به دنبال این اظهارات، معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات نیز اظهار داشت که به دلیل آلوده بودن و قاچاق بودن گل های بن سای و لاکی بامبو همه آن ها به زودی با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان تعزیرات حکومتی از بازار جمع آوری می گردد و اگر تاجران بخواهند باید از کشورهایی به غیر از کشورهای آسیای جنوب شرقی وارد نمایند.

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

samitm.ir: مجله سامی: وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 60101

به "فروش بن سای و لاکی بامبو ممنوع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش بن سای و لاکی بامبو ممنوع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید