(فیلم و عکس) شایعه برخورد شهاب سنگ به زمین؛ این شهاب سنگ برای زمین خطرناک است؟

به گزارش مجله سرگرمی، بر اساس شایعات منتشر شده امروز چهارشنبه، 10 اردیبهشت ماه شهاب سنگ or 21998-52768 از کنار زمین عبور نموده و به آن برخورد می نماید. در حالی که متخصصان می گویند فاصله این شهاب سنگ تا زمین در نزدیک ترین حالتش بیش از 16 برابر فاصله زمین تا ماه است و برخورد شهاب سنگ به زمین امکان پذیر نیست.

(فیلم و عکس) شایعه برخورد شهاب سنگ به زمین؛ این شهاب سنگ برای زمین خطرناک است؟

این شهاب سنگی به زمین برخورد می نماید؟

محسن جواهریان، استاد نجوم مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه در مصاحبه با ایکنا، با رد همه شایعات گفت: امروز چهارشنبه، 10 اردیبهشت شهاب سنگی ساعت 9 و 56 دقیقه زمان جهانی از کنار زمین عبور می نماید و طبق محاسبات و برآورد های علم نجوم امکان برخورد با کره زمین از فاصله 6.3 میلیون کیلومتری زمین و این شهاب سنگ نزدیک صفر است.

تصویر راداری رصدخانه ای در پورتوریکو از شهاب سنگ 1998 OR 2 که روز 17 آوریل 2020 ثبت شده

وی با اشاره به اندازه شهاب سنگ ها گفت: معمولاً شهاب سنگ ها کوچک هستند و نوعی از آن ها با نام شهاب که در بارش های شهابی دیده می شوند زمانی که وارد جو زمین می شوند می سوزند و یا در حد چند سانتی متر می شوند.

جواهریان اضافه نمود: بحث شهاب سنگ ها موضوع عجیبی نیست بسیاری از شهاب سنگ ها هر چند سال یک بار از کنار زمین عبور می نمایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مراغه اظهار کرد: اگر این شهاب سنگ را به شکل کره در نظر بگیریم شعاع آن از یک کیلومتر است و اگر فاصله زمین تا ماه را تقریباً برابر با 384 هزار کیلومتر در نظر بگیریم محاسبات نشان می دهد که این شهاب سنگ تقریباً از 16 برابری فاصله زمین تا ماه خواهد گذشت و احتمال برخورد شهاب سنگ با زمین بسیار بسیار ضعیف است.

وی سرعت شهاب سنگ در مدارش را 8 الی 9 کیلومتر بر ثانیه ذکر کرد و اضافه نمود: این شهاب سنگ بدون هیچ خطری از اطراف زمین عبور می نماید.

جواهریان، در پاسخ به این سؤال که آیا امکان برخورد شهاب سنگ ها به زمین وجود دارد یا خیر؟ اضافه نمود: بله امکان برخورد شهاب سنگ ها به زمین وجود دارد، ولی در این نمونه خاص که امروز به مدار زمین نزدیک شده و عبور می نماید امکان برخورد وجود ندارد.

این اختر شناس، در خصوص تخریب برخورد شهاب سنگ به زمین، گفت: اگر شهاب سنگ با ابعاد چندکیلومتر و یا حتی چند صد متر به زمین برخورد کند قدرت تخریب آن چندین هزار برابر بمب اتمی خواهد بود که در هیروشیما منفجر شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مراغه با تأکید بر اینکه مدار گردش زمین و شهاب سنگ ها با هم متفاوت است، ادامه داد: مدار زمین بیضی یا بسیار نزدیک به دایره است این درحالی است که شهاب سنگ ها مداری هذلولوی را طی می نمایند. شهاب سنگ در مدار خود و زمین نیز در مدار خود حرکت می نمایند. اگر دومدار با هم تلاقی داشته باشند و از طرف دیگر دو جرمی که روی دو مدار متفاوت حرکت می نمایند، در آن لحظه در نقطه تلاقی دو مدار قرار گیرند برخورد صورت می گیرد. همچنین قدر مطلق این شهاب سنگ در حدود 15.5 است.

استاد مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه، یکی دیگر از شهاب سنگ هایی که به مدار زمین نزدیک می گردد را شهاب سنگ آپوفیس ذکر کرد و اضافه نمود: طبق محاسبات و تخمین های زده شده توسط دانشمندان شهاب سنگ آپوفیس در سال 2029 از نزدیک مدار زمین عبور می نماید.

وی ادامه داد: این شهاب سنگ از فاصله 30 هزار کیومتری زمین عبور می نماید که فاصله نسبتاً نزدیکی با زمین است.

استاد مرکز اخترفیزیک مراغه در بخش دیگری از صحبت های خود از بارش شهابی برساوشی سخن گفت و اضافه نمود: در تابستان شاهد بارش های شهابی برساووشی هستیم. شهاب ها بسیار کوچک هستند و وقتی در جو زمین می افتند می سوزند و از خودشان روشنایی ساطع می نمایند که اگر انسان در یک محیط خارج از مناطق شهری بوده و نظاره گر آسمان باشد به راحتی می تواند این دنباله های ناشی از سوختن اجرام را در آسمان ببیند.

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

samitm.ir: مجله سامی: وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: فرارو
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 87698

به "(فیلم و عکس) شایعه برخورد شهاب سنگ به زمین؛ این شهاب سنگ برای زمین خطرناک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "(فیلم و عکس) شایعه برخورد شهاب سنگ به زمین؛ این شهاب سنگ برای زمین خطرناک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید