مروری بر رفتار مجلس نهم و دهم در اصلاح قانون انتخابات

به گزارش مجله سرگرمی، یک پژوهشگر حقوق عمومی طی یادداشتی به آنالیز رفتار مجلس نهم و دهم در اصلاح قانون انتخابات پرداخته است.

مروری بر رفتار مجلس نهم و دهم در اصلاح قانون انتخابات

به گزارش ، سید محمد مجیدی پژوهشگر حقوق عمومی در یادداشتی به آنالیز رفتار مجلس نهم و دهم در اصلاح قانون انتخابات پرداخته است.

متن این یادداشت به توضیح زیر است؛

بسمه تعالی

مروری بر رفتار مجلس نهم و دهم در اصلاح قانون انتخابات

آقای محمود صادقی، راست بگوئید!

آقای محمود صادقی نماینده مجلس و استاد حقوق دانشگاه اخیراً در توئیتی اعلام کرده است: قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات مصوب 3/3/1395 بدون هرگونه ایرادی از سوی شورای نگهبان در تاریخ 17/3/1395 تأیید و از زمان تصویب لازم الاجرا شد. وی در ادامه نوشته: قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس در تاریخ 3 خرداد 95، یعنی 2 روز قبل از اتمام مجلس نهم به تصویب رسید؛ اما آن موقع کسی نمایندگان را سرزنش نکرد که چرا در واپسین روز های نمایندگی قانون را اصلاح می کنید؟ زیرا محتوای آن قانون محدودساختن حق انتخاب مردم پس از شکست اصولگرایان بود.

هرچند این توئیت با استقبال و تشویق همکار ایشان آقای علی اکبر گرجی، استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی و معاون اجرای قانون اساسی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری روبرو شد، لکن آنالیز دقیق این موضوع نشان می دهد این ادعا خالی از واقعیت و به کلی اشتباه است.

البته اگر این عبارات از هرکسی در فضای مجازی منتشر می شد شاید خرده ای نبود، اما اینکه چنین مطالبی توسط یک نماینده که چهار سال در مجلس حاضر بوده و استاد حقوق در دانشگاه می باشد عجیب تر و تأسف آور است. چرا؟

اولاً طرح مورد ادعای آقای صادقی نه دو روز مانده به خاتمه مجلس نهم بلکه 1393/05/28 یعنی در سال دوم از فعالیت مجلس نهم تهیه شده است.

ثانیاً این طرح پس از آنالیز های مختلف در کمیسیون شورا ها و امور داخلی مجلس برای نخستین بار در تاریخ 10/8/1394 در صحن مجلس به تصویب رسیده و به شورای نگهبان ارسال می گردد. شورای نگهبان اولین بار در 1394/09/04 به این طرح ایراد می گیرد و آن را مغایر اصول 3، 108، 99 و 15 قانون اساسی اعلام می کند.

مجلس نهم دومین مرتبه و برای اصلاح ایرادات شورای نگهبان این طرح را در تاریخ 1394/09/30 اصلاح می کند، اما شورای نگهبان در تاریخ 1394/10/13 با اعلام ابهام آن را به مجلس ارجاع می کند.

مجلس نهم در سومین مرتبه در تاریخ 1394/10/22 برطرف ابهام می کند، اما شورای نگهبان باز هم اصلاحات مجلس در جهت برطرف ابهام شورای نگهبان را کافی نمی داند و در تاریخ 1394/11/08 مصوبه را به مجلس باز می گرداند.

مجلس نهم در مرتبه چهارم به منظور برطرف ابهام شورای نگهبان اصلاحاتی را در متن مصوبه در تاریخ 1394/12/18 اعمال می کند و شورای نگهبان اصلاحات جدید را نیز مغایر اصول 36 و 156 اعلام می کند. این نظر در تاریخ 1395/02/01 به مجلس اعلام شده است.

در پنجمین مرتبه مجلس شورای اسلامی مصوبه را در تاریخ 1395/03/03 اصلاح می کند که نهایتاً با تأیید شورای نگهبان در تاریخ 1395/03/17 مصوبه نهایی شده و به قانون تبدیل می گردد.

مستندات این رفت و برگشت ها در دسترس عمومی واقع شده است و با یک جستجوی ساده در سامانه نظرات شورای نگهبان به آدرس (https://nazarat.shora-rc.ir) قابل مشاهده است.

همانطور که ملاحظه می کنید ادعای آقای صادقی به کلی باطل و اشتباه است. جالب اینجاست که ایشان تصویر متن ماده 24 این طرح که اشاره به تاریخ تصویب مجلس و تاریخ تأیید شورای نگهبان دارد را به عنوان مدعای خود ارائه کرده است. در حالی که هیچ گاه در ذیل قوانین مصوب مجلس، تاریخ اولین مرحله ارسال مصوبه نزد شورای نگهبان ذکر نمی گردد بلکه تاریخ تصویبی درج می گردد که پس از آن دیگر مجلس در مقام اصلاح مصوبه خود به دلیل ایراد شورای نگهبان برنیامده است.

اما رویه مجلس دهم در اصلاح قانون انتخابات چه بود؟ مصوبه ای که پس از دو سال کار کارشناسی به مجلس دهم آمد وقتی اولین بار در تاریخ 1398/02/28 با ایرادات شورای نگهبان روبرو شده هرگز اصلاح نشد و به کلی از دستور مجلس کنار رفت! طرح سیاسی دیگر نیز که با جنجال فراوان در روز های اخیر تصویب شد، بطور شتابزده و بدون کار کارشناسی در 20 روز خاتمهی فعالیت مجلس تصویب شد و از سوی شورای نگهبان اعلام ایراد و ابهام شد.

البته این اولین بار نیست که آقای محمود صادقی چنین خطای فاحشی مرتکب می گردد. او پیش از این نیز بار ها ادعا هایی کرده بود که هرگز نتوانسته است آن ها را به اثبات رساند. همین ادعا های سست و بی پایه نیز منجر به محکومیت اخیر وی توسط دستگاه قضایی شد. اما تکرار این ادعا های اشتباه در روز های خاتمهی نشان می دهد لجاجت ایشان در موضوعات ملی ادامه دارد و مصونیت سیاسی را ابزاری برای نشر مطالب غلط قرار داده است. موضوعی که باید در قوه قضائیه و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان آنالیز صادقانه و منصفانه ای گردد.

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

samitm.ir: مجله سامی: وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 90695

به "مروری بر رفتار مجلس نهم و دهم در اصلاح قانون انتخابات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروری بر رفتار مجلس نهم و دهم در اصلاح قانون انتخابات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید