مصاحبه، مدیر موسسه سیپری: تحریم های آمریکا اقدامی در جهت تحریک ایران است

به گزارش مجله سرگرمی، مدیر موسسه تحقیقات بین المللی صلح استکهلم در مصاحبه ای اختصاصی تحریم های آمریکا علیه ایران را کینه توزانه توصیف کرد و آن را گامی برای تحریک ایران دانست.

مصاحبه، مدیر موسسه سیپری: تحریم های آمریکا اقدامی در جهت تحریک ایران است

به گزارش گروه بین اللملل خبرنگاران، مدیر موسسه تحقیقات بین المللی صلح استکهلم (سیپری) در مصاحبه ای اختصاصی تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران پس از خروج از برجام را تحریک آمیز و کینه توزانه توصیف کرد و از تهران خواست به تعهداتش ذیل این توافق پایبند باشد.

دن اسمیث که سابقه ای طولانی در پژوهش در مورد موضوعات مرتبط با صلح و جنگ دارد در مصاحبه با بخش انگلیسی خبرنگاران درباره گام های ایران به سوی کاستن از تعهدات هسته ای، با توجه به خروج آمریکا و عملی نشدن وعده های اروپا گفت: این وضعیت بسیار تأسف انگیز است.

اسمیث اضافه نمود: ایالات متحده نباید از توافقی خارج می شد که آزادانه به دست آمده بود، از لحاظ فنی عقلانی بود، مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد نهاده شد و از سوی طرف ایرانی در حال انجام بود. با وجود این، من وقتی که بچه بودم یک حقیقت اخلاقی ساده یاد گرفتم: با اشتباه، جواب اشتباه را دادن به معنی صحت آن کار نیست.

ذخائر اورانیوم غنی شده 3.67 درصدی ایران از روز دوشنبه 10 تیرماه سقف 300 کیلوگرم معین شده در برجام را رد نموده است. ایران اعلام نموده در صورتی که طرف های برجام به وعده های خود برای جبران خروج آمریکا از این توافق عمل ننمایند در گام های بعدی بعضی از دیگر تعهدات خود ذیل این توافق را متوقف خواهد کرد. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران چهارشنبه هشدار داد ایران ممکن است سطح غنی سازی اورانیوم را افزایش دهد و به محدودیت های معین شده درباره ذخایر آب سنگین پایبند نباشد.

مقام های جمهوری اسلامی ایران تصریح نموده اند کاستن از تعهدات به معنی خروج از توافق نیست و تهران طبق بندهای 26 و 37 توافق هسته ای از حق کاستن از تعهدات خود در پاسخ به خروج آمریکا از برجام برخوردار است.

در بند 37 برجام تصریح شده چنانچه تحریم هایی علیه ایران اعمال شوند، تهران می تواند در واکنش تعهدات خود را به طور کامل یا جزئی متوقف کند. در متن برجام چنین آمده است: ایران بیان داشته است که چنانچه تحریم ها جزئاً یا کلاً مجدداً اعمال شوند، ایران این امر را به منزله زمینه ای برای توقف کلی یا جزئی تعهدات خود، وفق این برجام قلمداد خواهد کرد.

مدیر سیپری گفت: درک اینکه خروج آمریکا از برجام و بازاعمال تحریم ها کینه توزانه است ساده است، اما اگر ایران هم در مقابل توافق را نقض کند، بازی را خواهد باخت. انگیزه ایران از تعلیق گام به گام تعهداتش ذیل برجام هر چه باشد، ظاهر خوبی ندارد. اگر ایران همین جهت را ادامه دهد، حمایت ها و همدلی ها را از دست خواهد داد.

ادعای مدیر سیپری در حالی مطرح شده که کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از برجام علی رغم حمایت های لفظی و سیاسی هیچ گام عملی برای جبران آثار تحریم های آمریکا صورت نداده اند.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه به بدعهدی طرف های توافق درباره برجام اعتراف کرد، اما از ایران خواست برای برخورداری از عواید برجام منتظر انتخابات 2020 آمریکا باشد.

با وجود تاکید مقامات ایرانی مبنی بر این که آمریکا باید تحریم های که بر فروش نفت و امور بانکی اعمال نموده، برطرف کند، اسمیث گفت: درست است که ایران با مسائل زیادی روبرو است و حمایت سایر طرف های برجام کمتر از انتظار و امیدواری مقام های ایران بوده، اما ایران با ماندن در توافق می تواند موضع برتر خود از لحاظ اخلاقی را حفظ کند. اگر انتخابات 2020 آمریکا به روی کار آمدن دولت متفاوتی منجر گردد ایران و سایر طرف های توافق در موقعیت مناسبی قرار خواهند داشت تا بار دیگر با همکاری آمریکا، برجام را به طور کامل اجرایی نمایند.

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

samitm.ir: مجله سامی: وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 30837

به "مصاحبه، مدیر موسسه سیپری: تحریم های آمریکا اقدامی در جهت تحریک ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه، مدیر موسسه سیپری: تحریم های آمریکا اقدامی در جهت تحریک ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید