پایانه محصولات گلخانه ای در خراسان جنوبی راه اندازی می شود

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/خراسان جنوبی مجری طرح توسعه گلخانه ای کشور از راه اندازی پایانه محصولات گلخانه ای در استان خبر داد و گفت: اگر این پایانه احداث شود، گلخانه داران دیگر نگرانی در خصوص بسته بندی، بازاریابی و صادرات نخواهند داشت.

پایانه محصولات گلخانه ای در خراسان جنوبی راه اندازی می شود

ولی الله بنی عامری، چهارشنبه در حاشیه بازدید از مجتمع های گلخانه ای بیرجند در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برنامه توسعه گلخانه های کشور به مدت 10 سال از سال 95 تا سال 1404 در دستور کار قرار گرفته که در این راستا 48 هزار و 355 هکتار گلخانه در تمام استان های کشور با بهره گیری از مزیت های هر استان ایجاد می شود.

وی با اشاره به موفقیت 95 درصدی این پروژه، شرح داد: تنش های محیطی و کمبود آب در برخی استان ها باعث الزام انتقال کیف سبزی و صیفی جالیز در فضاهای بسته شده است.

به گزارش خبرنگاران، مجری طرح توسعه گلخانه ای کشور با اشاره به شتاب اجرای این طرح در خراسان جنوبی، گفت: در این راستا طبق تفاهم نامه ای در خراسان جنوبی هزار هکتار در شهرک های کشاورزی و 700 هکتار در 11 شهرستان به توسعه گلخانه های کوچک مقیاس و گلخانه های تجاری و سایه بان اختصاص می یابد.

بنی عامری اظهار کرد: این طرح به صورت مستقیم برای هشت هزار نفر اشتغال در استان ایجاد خواهد کرد و هم چنین 1.5 تا دو برابر آن نیز اشتغال غیرمستقیم ایجاد می شود.

وی افزود: از این سطح تولیدات گلخانه ای کشور حدود 21 میلیون تن محصول تولید می شود که تا پایان برنامه باید از این میزان 10 میلیون تن به ارزش 12 میلیارد دلار صادر شود.

وی گفت: طی سال گذشته میزان صادرات این محصولات حدود 500 میلیون دلار بوده که پیش بینی می کنیم امسال یک میلیون دلار صادرات انواع محصولات گلخانه ای را داشته باشیم و خراسان رضوی، افغانستان و بازار روسیه بازارهای هدف این صادرات هستند.

مجری طرح توسعه گلخانه ای کشور شرح داد: علاوه بر صادرات محصولات گلخانه ای، در حوزه صادرات سازه و تجهیزات گلخانه ای و خدمات فنی و مهندسی نیز فعالیت داریم.

بنی عامری اظهار کرد: برای افرادی که قبلا در این طرح ثبت نام کرده اند در نقاط مرزی تسهیلات اشتغال روستایی با نرخ چهار درصد و در سایر مناطق با نرخ شش درصد پرداخت می شود.

وی افزود: امسال نیز از محل تبصره 18 تسهیلات برای اجرای این طرح ها پرداخت می شود و متقاضیان باید از طریق سامانه سیتا برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کنند.

مجری طرح توسعه گلخانه ای کشور با اشاره به اینکه این تسهیلات سقفی ندارد، شرح داد: 20 درصد هزینه ها آورده متقاضی و مابقی نیز از طریق تسهیلات پرداخت می شود.

بنی عامری افزود: در طی برنامه توسعه نیاز به مراکز مهارت آموزی برای تربیت کارگر ماهر و نیاز به تربیت مربی داریم که به همین دلیل مصوب شد مرکز مهارت آموزی برای تربیت کارگر ماهر و مربیان آموزشی، ناظرین پروژه های گلخانه ای و ایجاد مرکز ارائه نوآوری های گلخانه ای در خراسان جنوبی احداث شود.

وی گفت: درنظر داریم مرکز تهیه و توزیع نهاده های مصرفی گلخانه ها را در استان راه اندازی کنیم تا تولیدکنندگان بتوانند در قالب تعاونی های خود این نهاده ها را به صورت متمرکز تأمین کنند.

مجری طرح توسعه گلخانه ای کشور اظهار کرد: بزرگترین مزیت نسبی خراسان جنوبی اختلاف دمای زیاد شب و روز است که مزیت مهمی برای کشت گل های پیازی و گل رز محسوب می شود.

بنی عامری با اشاره به احداث گلخانه های الگویی خورشیدی، ادامه داد: در بخش گلخانه های کوچک مقیاس تثبیت جمعیت به خصوص در نواحی مرزی جزء اولویت هاست.

وی افزود: احداث سایبان ها مهم ترین عامل کاهش تبخیر و تنظیم شدت نور خورشید است که پایلوت آن در استان اجرا می شود.

مجری طرح توسعه گلخانه ای کشور با اشاره به به صرفه بودن گلخانه های کوچک مقیاس، ادامه داد: گلخانه های کوچک مقیاس با تجهیزات کم حتی در خانه ها احداث شده و دولت نیز با تسهیل فرایند دریافت تسهیلات و ارائه کمک های فنی و مهندسی به متقاضیان کمک خواهد کرد.

بنی عامری اظهار کرد: باتوجه به شوری آب در خراسان جنوبی، برنامه پایلوت آب شیرین کن خورشیدی در دستور کار قرار گرفته که امید است با تأمین اعتبارات مورد نیاز این طرح در طول برنامه نهضت گلخانه ای اجرا شود.

وی گفت: آب شیرین کن خورشیدی با شیرین سازی آب چاه های کشاورزی شور آب مورد نیاز گلخانه ها را فراهم می کند.

مجری طرح توسعه گلخانه ای کشور با اشاره به تنوع بخشی محصولات در گلخانه ها، یادآور شد: اکنون بیش از 100 نوع محصول در گلخانه ها تعریف شده است و این لیست همچنان ادامه دارد.

بنی عامری با تاکید بر بهره گیری از توان دانشگاهی، گفت: با تمام توان در خدمت محققان دانشگاهی هستیم و در صورت مراجعه به ما از توان آنان در راستای توسعه این طرح بهره خواهیم برد.

آژانس دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 59549

به "پایانه محصولات گلخانه ای در خراسان جنوبی راه اندازی می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایانه محصولات گلخانه ای در خراسان جنوبی راه اندازی می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید