کاخ عالی قاپو در اصفهان شاهکاری در میدان نقش دنیا

به گزارش مجله سرگرمی، در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی اصفهان درباه کاخ عالی قاپو که در ضلع غربی میدان نقش دنیا و روبروی مسجد شیخ لطف الله واقع شده است.

کاخ عالی قاپو در اصفهان شاهکاری در میدان نقش دنیا

مختصری درباره کاخ عالی قاپو اصفهان بدانید :

کاخ عالی قاپو ساختمانی است که در واقع درب ورودی دولتخانه صفوی بوده و در ابتدا شکلی ساده داشته و به مرور زمان و در طول سلطنت شاه عباس طبقاتی به آن افزوده شدند و در زمان شاه عباس دوم ایوان ستوندار به آن افزوده شد. این بنا در ضلع غربی میدان نقش دنیا و روبروی مسجد شیخ لطف الله واقع شده است. ارتفاع آن 48 متر است و 6 طبقه دارد که با راه پله های مارپیچ می توان به آنها رسید. آنچه باعث شده است عالی قاپو در زمره آثار باشکوه و بسیار نفیس عصر صفوی قرار گیرد، مینیاتورهایی هست که کار هنرمند معروف عصر صفوی رضا عباسی است و همچنین گچبری های آخرین طبقه کاخ عالی قاپو است که تالار آن اتاق موسیقی یا اتاق صوت نیز نامیده می گردد

این بنا پس از انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان توسط شاه عباس اول بین سالهای 973 تا 977 خورشیدی بعنوان مقر و دولتخانه حکومتی سلاطین صفوی آغاز به ساخت شد.

این کاخ طی 5 مرحله معماری و در زمان جانشینان شاه عباس اول به خصوص شاه عباس دوم و شاه سلیمان بین 70 تا 100 سال ادامه و تکمیل یافت. حتی به دلیل وجود کتیبه ای به خط نستعلیق در زمان شاه سلطان حسین آخرین پادشاه صفوی، تزئینات طبقه سوم اضافه یا مرمت شده است.

ویژگی خاص کاخ

آنچه عالی قاپو را در عداد آثار باشکوه و بسیار نفیس قرار داده است علاوه بر مینیاتورهای کار هنرمند معروف عصر صفوی رضا عباسی، گچبری های آخرین طبقه است که تالار آن به اتاق موسیقی یا اتاق صوت نیز معروف است. در این قسمت از کاخ شکل انواع جام و صراحی در دیوار تعبیه شده است. ساختن و پرداختن این اشکال به غیر از نمایش زیبائی و خلاقیت و ابتکار هنرمندان گچکار برای این بوده است که انعکاسات حاصله از نغمه های نوازندگان و اساتید موسیقی از طریق این اشکال مجوف گرفته گردد و صداها طبیعی و بدون انعکاس به گوش برسند.

فرد ریچاردز که خود نقاش معروفی بوده و در اواخر عصر قاجاریه به ایران آمده درباره تزئینات گچبری این اتاق می نویسد: … این تورفتگی ها مانند قطعات مختلف بازی معما با تناسب خاصی پهلوی یکدیگر قرار گرفته اند… گذشته از گذشت زمان که متأسفانه به عالیقاپو لطمات فراوان زده است عوامل مخرب دیگر مانند حمله و استیلای افغان ها و جنگ های مختلف و انتقال پایتخت از اصفهان و بی توجهی حکام بعد از صفویه خسارات جبران ناپذیری به بنا وارد آورده است.

در دوران قاجاریه عالی قاپو چند سال محل سکونت و کار ظل السلطان بود و او تغییراتی در کتیبه های آن داد. کتیبه های جبهه شرقی بنا و الواح خط نگاشته سردر ورودی که طی اشعاری به تعمیرات سال 1274 اشاره می نماید مبین همین مطلب است.

در چهل ساله اخیر به دلیل آن که خطر ویرانی، کاخ عالی قاپو را تهدید می کرد و همچنین به علت توجه مردم و ارگان های دولتی به میراث های فرهنگی، مرمت هایی توسط هیأت های متخصص داخلی و خارجی در آن انجام گرفته است.

به طور کلی بنای عالی قاپو به عنوان یک بنای تشریفاتی خوش ساخت و زیبا دستاورد دیگری است از هنر معماری دوران صفویه که از فراز آن منظره شهر باستانی اصفهان و تغییر و تحول 1000 ساله آن به خوبی نمایان است.

چرا بازدید از عالی قاپو؟

  • یکی از زیباترین بناهای دوره صفویه است.
  • در مجموعه تاریخی و دنیای نقش دنیا واقع شده است.
  • مینیاتورها و گچ بری های منحصر به فردی دارد.
  • اتاق موسیقی آن در طبقه ششم از شاهکارهای معماری و تزیینات به شمار می رود.
  • چشم انداز جالبی به میدان نقش دنیا دارد.

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

samitm.ir: مجله سامی: وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: تاپ تراول
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 36398

به "کاخ عالی قاپو در اصفهان شاهکاری در میدان نقش دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ عالی قاپو در اصفهان شاهکاری در میدان نقش دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید