گزارشی از پشت صحنه ویژه برنامه یلدای تلویزیون

به گزارش مجله سرگرمی، برخلاف رسوم معمول شب یلدا، ظهر روز شنبه در یکی از کافی شاپ های خیابان شلوغ خیابان طالقانی تهران، در جمع رادیو شبی ها به استقبال طولانی ترین شب سال می رویم.

گزارشی از پشت صحنه ویژه برنامه یلدای تلویزیون

وقتی می رسیم گروه آماده ضبط برنامه شده است. در طرفی مردم نشسته اند و در مقابل عوامل فراوری برنامه رادیو شب. می دانیم که قرار است شاهد یک مسابقه اسم فامیل میان حسین کلهر، سپند امیر سلیمانی، بهرام عظیمی، ایمان سرورپور، محمدرضا احمدی و علیرضا آرا باشیم.

هنوز دوربین ها روشن نشده ، اما حال و هوای استودیو بدون آنکه اصراری بر تظاهر وجود داشته باشد، شاد و صمیمی است. عوامل از مردم حاضر در صحنه می خواهند که در برگزاری این مسابقه با اجرای احمد اطراقچی، سهیم و در عین حال با نشاط باشند.

حسین کلهر و سپند امیرسلیمانی به عنوان گروه اول پشت میزها و روبه روی هم قرار گرفته اند. با وجود اینکه هنوز ضبط آغاز نشده، اما کل کل و شوخی ها آغاز شده است. گویا قرار است این شوخی ها به صورت بداهه در طول ضبط نیز ادامه پیدا کند.

عبور از بحران ها به همراه شادمانی های ملی و مناسبتی

کارگردان برنامه رادیو شب درباره بخش های گوناگون ویژه برنامه شب یلدا می گوید: مخاطبان همیشه و بویژه در مناسبت ها از ما انتظارات خاص دارند و دوست دارند که مناسبت های ملی و مذهبی را خیلی پررنگ برگزار کنیم؛ طبیعتا یلدا هم یکی از مهمترین مناسبت های ما در طول سال محسوب می شود که برای آن ویژه برنامه ای سه ساعته تدارک دیده ایم که از ساعت 10 شب روز جمعه (30 آذرماه) آغاز می شود تا یک بامداد اول دی ماه نیز ادامه دارد. او ادامه می دهد: ما در این ویژه برنامه به استقبال زمستان می رویم و درباره سنت ها صحبت می کنیم. در همین راستا هم کوشش کردیم آیتم های جذاب و سرگرم نماینده همانند حافظ خوانی، پرده خوانی و موسیقی های محلی تدارک ببینیم. یکی از این بخش های اصلی که الان در حال ضبط آن هستیم، مسابقه اسم فامیل است که بیشتر جنبه شوخی آن برایمان مهم است تا برد و باخت.

ضابطیان می گوید: هدف ما تدارک یک دورهمی است برای اینکه دور هم باشیم و در فضای مفرحی که هم حال ما خوب باشد و هم حال مخاطب، برخی سنت های ایرانی را یادآوری کنیم.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه حال و هوای این روزهای جامعه، چقدر این دست از برنامه ها می تواند به روحیه بخشی به مردم یاری کند، اظهار می نماید: ما ادعا نداریم که می توانیم مسائل مردم را حل کنیم، ولی در شبی مثل یلدا دوست داریم مردم کمتر به مسائلشان فکر نمایند و شب شادمانه ای را داشته باشند. همه ما درگیر مسائل هستیم و می دانیم مردم چه شرایطی دارند و با احترام به آنها سعی می کنیم یک برنامه سرگرم نماینده بسازیم. خیلی وقت ها عبور از مسائل و بحران ها همراه همین شادمانی های ملی و مناسبتی است که بتوانیم خودمان را برای عبور از بحران ها سر پا نگه داریم.

ساعتی به دور از مسائل و دغدغه های زندگی

محمد صوفی، تهیه نماینده این برنامه تلویزیونی نیز می گوید: ما کوشش می کنیم به اندازه سهم خودمان و همین زمانی که در اختیار داریم تاثیر بگذاریم و حال مردم را کمی خوب کنیم. این موضوع به این معنی نیست که شرایط مردم را نمی دانیم؛ چون همه ما درگیر مسائل هستیم. اما باید یک وقتی به خودمان بدهیم که به مسائل فکر نکنیم و حال خوب را تجربه کنیم.

او ادامه می دهد: از رادیو هفت و 100 برگ گرفته تا رادیو شب همواره کوششمان این بوده که مردم آرامش را حتی برای ساعتی در کنار این تیم تجربه نمایند. امیدوارم موفق بوده باشیم.

مگر در این شرایط هم می توان لبخند زد؟!

بعد از ضبط دوره اول مسابقه، با سپند امیرسلیمانی درباره حضورش در ویژه برنامه شب یلدای رادیو شب به گفت وگو می نشینیم. او می گوید: اصولا کار با منصور و محمد برایم جذاب است و دوست دارم با آنها کار کنم. این فرصت گاهی در متن خوانی ها به وجود می آید و گاهی اینچنین در مسابقه شب یلدا.

امیرسلیمانی نیز درباره لزوم فراوری برنامه های شاد در تلویزیون، یادآور شد: الان به طور کلی برخی از مردم موضع دارند؛ به عنوان مثال اگر یک فرد معروف در اینستاگرم خود عکسی منتشر کند که لبخند به لب دارد، برخی می گویند تو چطور در این شرایط بد می توانی بخندی؟! بنابراین فراوری برنامه های شاد هم خوب است، اما به شرط آنکه مردم ببینند و موضع نداشته باشند. مسائل مردم باید به صورت عمقی حل شود و تا آن موقع برنامه های شاد فقط همانند یک مسکن موقت هستند و تاثیر آنچنانی ندارد.

این بازیگر ادامه می دهد: گاهی به من گفته می شود چرا تو دیگر در تلویزیون بازی نمی کنی؟ در حالی که من بازی می کنم اما مردم دیگر نمی بینند. من کاری که از دستم برمی آید را انجام می دهم و بیشتر از این در حیطه مسئولیت من نیست. تا آنجایی که به من ارتباط دارد، همه کوششم را می کنم. مردم برنامه های خوب را می بینند و به همین خاطر هم باید تعداد برنامه های خوب بیشتر شود.

از این کانال به آن کانال، به دنبال برنامه های شاد

همچنین بهرام عظیمی درباره تاثیر برنامه های شاد تلویزیون در روحیه مخاطبان، می گوید: الان کسی که پای تلویزیون نشسته و کانال ها را عوض می نماید همانند خود من، دنبال برنامه های شاد می شود. زمانی بود که همه ما دنبال فیلم سینمایی بودیم، اما الان دنبال برنامه های شاد هستیم. گاهی حتی به برخی از آگاهی های تلویزیونی هم می خندیم.

او ادامه می دهد: همان طور که می گویند روزی نیم ساعت ورزش ضروری است، روزی یک ساعت شاد بودن و خندیدن هم ضروری است و برخی برنامه های تلویزیونی هم می توانند به این موضوع یاری نمایند. هر کسی که الان کوشش می نماید مردم را در تلویزیون بخنداند، کار خیلی بزرگی می نماید.

عظیمی با اشاره به ویژه برنامه شب یلدای رادیو شب، یادآور می شود: از رادیو هفت تا امروز با این گروه همراه بوده ام و هیچ گاه متن یا شعر نخوانده ام و همیشه موضوعی را تعریف نموده ام که مردم را بخندانم.

او در پاسخ به این پرسش که فکر می کنید چقدر فراوری برنامه های شاد، دغدغه مدیران تلویزیون است، می گوید: آنها دوست دارند که برنامه ای در تلویزیون پخش شود که سرگرم نماینده باشد. اما در این میان با توجه به این رویکرد، پخش برخی از برنامه های بی محتوا از تلویزیون باعث تعجب می شود و می گوییم پس چه کسی تصمیم به فراوری و پخش این برنامه ها می گیرد؟

این فیلمنامه نویس و انیمیشن ساز ادامه می دهد: به هر حال تلویزیون به واسطه همین برنامه های خوب و شاد است که می تواند خودش را زنده نگه دارد. الان شبکه های اجتماعی می تواند در زمان کمی مردم را بخنداند و تلویزیون نمی تواند با آن رقابت کند؛ اما فراوری برنامه های طولانی باکیفیت و شاد که می تواند مردم را در جمع خانواده بخنداند می تواند برگ برنده تلویزیون باشد؛ خندوانه و دورهمی و رادیو هفت از جمله برنامه هایی هستند که مردم را شاد می نمایند.

اینجا هستیم برای بهتر کردن حال مردم

احمد اطراقچی نیز که اجرای مسابقه رادیو شب را بر عهده دارد، می گوید: هر کدام از افرادی که الان اینجا حضور دارند شاید در شرایط عادی و معمولی حاضر نبودند این کار را انجام دهند. هر کدام از این افراد در زمینه ای موفق و شناخته شده هستند و اینکه الان اینجا هستند فکر می کنم اول به خاطر آقایان صوفی و ضابطیان و تیم آنهاست و دوم اینکه بتوانند یاری نمایند که شرایط موجود برای مردم مقداری بهتر، قابل تحمل تر و دلپذیرتر شود.

او ادامه می دهد: جای این برنامه ها در تلویزیون خالی است؛ در حالی که فراوری آنها خیلی هم کار سختی نیست و احتیاج به هوش، خلاقیت و حمایت مدیران دارد. اما متاسفانه گاهی هزینه های بالا برای برنامه هایی می شود که شاید مخاطبان آنها انگشت شمار باشند.

با تمام شدن دور سوم مسابقه اسم فامیل، استودیو را ترک می کنیم؛ اما این مسابقه با سؤال های جدید و عجیب و غریب همچنان ادامه دارد.

خبرنگاران ـ فاطمه خلیلی

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

samitm.ir: مجله سامی: وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 8727

به "گزارشی از پشت صحنه ویژه برنامه یلدای تلویزیون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارشی از پشت صحنه ویژه برنامه یلدای تلویزیون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید