تراشه اگزینوس با گرافیک AMD بار دیگر A14 اپل را در تست ها شکست داد

به گزارش مجله سرگرمی، سامسونگ احتمالا اواخر امسال از تراشه اگزینوس خود مجهز به پردازشگر گرافیکی AMD رونمایی می کند به همین علت تا به امروز خبرهای زیادی درباره آن شنیدیم مبنی براینکه توان آن از تراشه A14 اپل بسیار بیشتر است. امروز هم خبری منتشر شد که عملکرد این پردازنده مورد نظر را در تست گرافیک نشان می دهد و ظاهرا به نظر می رسد واقعا تراشه تازه سامسونگ قرار است قدرتمندتر از تازهترین و بهترین تراشه حال حاضر اپل باشد.

تراشه اگزینوس با گرافیک AMD بار دیگر A14 اپل را در تست ها شکست داد

سامسونگ همیشه در گوشی های پرچم دار خود از تراشه های اختصاصی اش یعنی اگزینوس استفاده می کرد. این پردازنده ها از هسته های سفارشی بهره می بردند که تا قبل از سال 2020، اگرچه عملکرد ضعیف تری از همتای خود از کوالکام داشتند اما کاربران اهمیت زیادی به این موضوع نشان نمی دادند. اما در سال 2020 و با عملکرد بد تراشه اگزینوس 990 سامسونگ تصمیم گرفت از هسته های ARM در پردازنده نوش استفاده کند. نتیجه اگرچه قابل مقایسه با تراشه A14 اپل نبود و اندکی هم ضعیف تر از اسنپدراگون 888 ظاهر شد اما با این حال سامسونگ پیروز شد عملکرد خود را به نسبت قبل به اندازه چشمگیری بهبود ببخشد.

اما سامسونگ پیشرفت را متوقف نکرد و تصمیم گرفت در تولید پردازنده بعدی خود با AMD وارد همکاری شود. این تراشه مورد انتظار همچنان اگزینوس نام خواهد داشت (احتمالا اگزینوس 2200)؛ این در حالی است که گفته می شود از لحاظ قدرت پردازشی و گرافیکی بسیار بهتر از نسل گذشته است.

اگزینوس 2200 به احتمال بسیار فراوان در گوشی های سری گلکسی S22 مورد استفاده قرار خواهد گرفت که اوایل سال آینده رونمایی و راهی بازار می شوند. به همین علت طبیعی است که در رابطه با آن خبرهای زیادی بشنویم. یکی از این خبرها که بارها پیرامون آن صحبت شده است، برتری اگزینوس نو با گرافیک AMD بر پردازنده A14 اپل و حتی تراشه قدرتمند M1 است که در آیپد مورد استفاده قرار گرفته است. در نوترین تستی هم که گفته می شود مربوط به اگزینوس 2200 است، شاهد این بودیم که بار دیگر این تراشه پیروز به شکست A14 اپل شد.

این تست که از اگزینوس 2200 به عمل آمد در ماه ژوئن انجام گرفت. اینطور که به نظر می رسد، پردازشگر گرافیکی که در این تراشه قرار گرفته است از 6 واحد پردازشی بهره می برد که فرکانس آن ها به 1.31 گیگاهرتز می رسد. شما عزیزان می توانید عملکرد این گرافیک را در زیر مشاهده کنید.

Manhattan 3.1: 170.7 Fps

Aztec Normal: 121.4 Fps

Aztec High: 51.5 Fps

نتایج بنچمارکی که اوایل امسال منتشر شده بود هنوز از آنچه که اکنون می بینیم بهتر هم بود و این یعنی سامسونگ در پایداری این پردازنده در آن اندازه فرکانس به مشکل برخورده بود و مجبور شد اندکی از توان آن بکاهد تا نتایجی که اکنون شاهد هستیم بدست بیاید. با این حال آنچه که اوایل امسال در همین تست ها منتشر شده بود به شرح زیر است:

Manhattan 3.1: 181.8 Fps

Aztec Normal: 138.25 Fps

Aztec High: 58 Fps

اما تراشه A14 اپل هم خوشبختانه بارها در این تست حضور پیدا کرده است اما در قالب یک گوشی هوشمند. بنابراین شانس خوبی پیدا کردیم که عملکرد دو پردازنده را در دو تست کاملا مشابه با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم. لازم به ذکر است A14 در این تست درون گوشی آیفون 12 پرو قرار گرفته است. نتایج کسب شده به شرح زیر است:

Manhattan 3.1: 146.4 Fps

Aztec Normal: 109.2 Fps

Aztec High: 39.9 Fps

همانطور که مشاهده می کنید، فاصله ای که بین تراشه اگزینوس مجهز به گرافیک AMD با A14 اپل وجود دارد بسیار زیاد است. منتها به نظر می رسد تراشه بعدی اپل یعنی A15 باز هم از لحاظ پردازشی و گرافیکی، بهترین پردازنده دنیای موبایل باشد و باز هم از سامسونگ در این زمینه پیشی بگیرد. این تازه دومین تستی است که از پردازنده سامسونگ دیده شده است و این یعنی شاید همچنان شرکت کره ای با داغ شدن بیش از حد دست و پنجه نرم کند و مجبور باشد فرکانس هسته های پردازشگر گرافیکی خود را از آنچه که اکنون هست هم بیشتر کاهش دهد.

همانطور که در ابتدا اشاره شد، سامسونگ اصلا نتوانست طی این چند سال تجربه تولید پردازنده، پردازنده ای را تولید کند که بتواند اسنپدراگون های کوالکام یا تراشه های سری A اپل را پشت سر بگذارد. عجیب است اما این اتفاق هیچگاه رخ نداد و به همین علت هم بود که بسیاری از کاربران بازارهای بین المللی (جز چین و آمریکا که کننده های سامسونگ در این دو بازار با تراشه های اسنپدراگون در دسترس قرار می گیرند) از اینکه باید مبلغ مشابهی را برای گوشی هایی با تراشه ضعیف تر پرداخت کنند شاکی بودند.

اکنون که می بینیم شرکت کره ای تصمیم گرفت در ساخت تراشه بعدی خود با یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان پردازنده و گرافیک های کامپیوتر و موبایل یعنی AMD وارد همکاری شود، می توانیم امیدوار باشیم که سامسونگ به خواسته کاربران اهمیت می دهد و خود از شرایط موجود کاملا مطلع است. در حال حاضر در تراشه های اگزینوس، از پردازشگر گرافیکی سری Mali شرکت ARM استفاده می شود که از لحاظ قدرت پایین تر از گرافیک تراشه های اپل و آدرنو کوالکام قرار گرفته است. حال باید دید ورود AMD چه تاثیری در این فرایند خواهد گذاشت.

بنابراین حتی اگر اگزینوس 2200 یا هرآنچه که سامسونگ قرار است تراشه بعدی خود را نام گذاری کند نتواند تراشه A15 را پشت سر بگذارد، بسیاری از کاربران سامسونگ اصلا به این موضوع اهمیت نخواهند داد چون مادامی که تراشه سامسونگ از لحاظ قدرت پردازشی و گرافیکی ضعیف تر از همتای خود از کوالکام نباشند برایشان کافی است. بنابراین باید اسنپدراگون 898 را رقیب اصلی اگزینوس 2200 بدانیم چون اپل و محصولاتش به طور کلی یک پلتفرم مجزا به حساب می آیند و نمی توان آن ها را با کننده های اندرویدی مقایسه کرد.

منبع: PhoneArena

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 156562

به "تراشه اگزینوس با گرافیک AMD بار دیگر A14 اپل را در تست ها شکست داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تراشه اگزینوس با گرافیک AMD بار دیگر A14 اپل را در تست ها شکست داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید