خبرنگاران مخالفت جناح های شیعه و بخت رو به افول الزرفی

به گزارش مجله سرگرمی، بغداد -خبرنگاران - دامنه اختلاف بیت سیاسی شیعه با عدنان الزرفی که از او به عنوان نامزد پست نخست وزیری و مورد حمایت آمریکا یاد می گردد، هر روز ابعاد گسترده تری به خود می گیرد تا جایی که می توان ادعا کرد بخت وی برای تشکیل دولت رو به افول نهاده است.

خبرنگاران مخالفت جناح های شیعه و بخت رو به افول الزرفی

این اختلافات به دنبال اعلام صریح میادین اعتراضی در شهرهای مختلف از جمله بغداد، نجف اشرف، کربلا و بصره در رد نامزدی الزرفی برای پست نخست وزیری گسترده تر شده به گونه ای که شانس او را برای تصدی این پست و دریافت رای اعتماد از مجلس کاسته است.

به همین دلیل منابع سیاسی عراق امروز یکشنبه اعلام کردند که جناح های سیاسی شیعی سه نامزد را برای پست نخست وزیری که هر سه از روسای دانشگاه های عراق هستند به عنوان جایگزین الزرفی مطرح نموده اند.

احمد الغبان رییس دانشگاه فناوری بغداد، منیر السعدی رییس سابق دانشگاه العین کربلا و محسن الظالمی رییس سابق دانشگاه کوفه مهمترین نام های مطرح شده در رسانه های امروز عراق هستند.

این منابع گفته اند که این نام ها در اختیار مقتدی صدر رهبر جریان صدر و حامی فراکسیون سائرون قرار گرفته تا یکی از آنها را برگزیند.

سید مقتدی صدر و سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی دو رهبر برجسته شیعه هستند که گفته می گردد در ابتدا موافق نامزدی الزرفی بودند اما به دنبال آشکار شدن حمایت واشنگتن از او رویگردان شده و به صف مخالفان پیوسته اند.

به نوشته بعضی رسانه های عراق از جمله شبکه النهرین، به دلیل مخالفت مرجعیت عالی دینی و بعضی مراجع عظام در نجف اشرف با نامزدی الزرفی، جریان صدر و حکمت نیز حمایت اولیه خود از او پس دریافتد.

با وجود طرح این سه نامزد جدید همچنان بعضی از جریان های سیاسی شیعه از جمله عصائب اهل الحق (شیخ قیس الخزعلی) معتقدند که عادل عبدالمهدی نخست وزیر دولت پیشبرد امور کنونی می تواند بهترین گزینه در شرایط موجود برای اداره کشور و خروج از بحران های کنونی از جمله چالش ویروس کرونا باشد.

گزارش رسانه های عراق حاکی است که بعد از موضع نسبتا منسجم بیت سیاسی شیعی در مخالفت با نامزدی الزرفی برای پست نخست وزیری بعضی از جریان های اهل سنت نیز با موضع گروه های سیاسی شیعه همسو شده اند.

این در حالی است که پیشتر نیز مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان عراق از پذیرش الزرفی به حضور خودداری نموده بود.

با وجود افزایش جبهه مخالفان در داخل عراق با الزرفی، او همچنان به حمایت بین المللی و منطقه ای از نامزدی خود امید بسته و به همین دلیل با سفیران کشورهای خارجی و نماینده سازمان ملل در عراق در این خصوص ملاقات و گفت و گو نموده است.

عدنان فیحان التمیمی نماینده مجلس از فراکسیون صادقون گفته است که عدنان الزرفی به این باور رسیده که حمایت بین المللی و منطقه ای برای تشکیل کابینه او از مخالفت های داخلی مهمتر است.

از طرفی اقدام برهم صالح رییس جمهوری در مامور کردن الزرفی به تشکیل کابینه بدون کسب نظر بیت سیاسی شیعی او را در برابر بازخواست قانونی قرار داده است.

حسن سالم نماینده مجلس عراق از فراکسیون الفتح دیروز شنبه تایید کرد، فراکسیون اکثریت مجلس از برهم صالح رییس جمهوری به علت نقض قانون اساسی در مامور کردن عدنان الزرفی برای تشکیل دولت به دادگاه فدرال شکایت نموده است.

صالح در 17 مارس گذشته (27 اسفند 98) عدنان الزرفی را به عنوان نخست وزیر جدید مامور تشکیل کابینه نموده است.

تا به امروز آمریکا مهمترین کشوری بوده که حمایت ضمنی خود را از الزرفی اعلام نموده امری که با اعتراض های سیاسی در عراق روبرو شده و آن را مصداق دخالت در امور داخلی کشوری دیگر دانسته اند.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 78716

به "خبرنگاران مخالفت جناح های شیعه و بخت رو به افول الزرفی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مخالفت جناح های شیعه و بخت رو به افول الزرفی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید