لذت شب ماندن در اقامتگاه های بوم گردی البرز

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/البرز اقامتگاه های بوم گردی که با هدف صیانت از محیط طبیعی، حفظ معماری روستاها و احیای ظرفیت های مغفول مانده جوامع محلی ایجاد می شوند، نقش بسزایی در توسعه صنعت گردشگری کشور دارند.

لذت شب ماندن در اقامتگاه های بوم گردی البرز

به گزارش خبرنگاران، در این اقامتگاه ها شاهد حضور افرادی با لباس های محلی هستیم که از گردشگران با غذاهای بومی پذیرایی می نمایند.

واقعیت این است اگر مسئولان به دنبال بهبود شرایط معیشتی هم چنین اشتغالزایی برای روستائیان هستند باید شرایط افزایش این اقامتگاه ها را درگوشه و کنار کشور فراهم نمایند.

البرز یکی از استان هایی است که هم از لحاظ جغرافیایی و هم از لحاظ آب و هوایی از بستر مناسبی برای ایجاد این اقامتگاه ها برخوردار است.

طی چند ماه گذشته، اولین اقامتگاه بوم گردی البرز در منطقه چالوس راه اندازی شده تا نور امیدی باشد برای رونق گردشگری روستایی در سی و یکمین استان کشور.

بدون شک با راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی، چرخ صنعت گردشگری البرز با سرعت بیشتری حرکت نموده و جهت ورود گردشگران به گوشه گوشه این استان را هموارتر می نماید.

لزوم استانداردسازی فعالیت اقامتگاه های بوم گردی

کارشناس جهانگردی و گردشگری می گوید: گردشگران زیادی هستند که در طول سفر دوست ندارند در هتل های ستاره دار اقامت نمایند و ترجیح می دهند زمان استراحت خود را در خانه های روستایی سپری نمایند.

علی زمانپور شرح می دهد: ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در روستاها به جز اشتغالزایی برای جوامع محلی باعث رقابت در میان صاحبان اقامتگاه های گردشگری نیز می شود.

وی اضافه می نماید: علاوه بر این ایجاد این اقامتگاه ها، توسعه گردشگری روستایی و در نتیجه درآمدزایی برای روستاییان را نیز به دنبال دارد.

وی ادامه می دهد: برای استاندارسازی فعالیت های اقامتگاه های بوم گردی باید تشکل خاصی در این زمینه ایجاد شود و قوانین لازم وضع شود.

چه کسانی مهمان اقامتگاه های بوم گردی هستند؟

این کارشناس البرزی با اشاره به تفاوت فعالیت اقامتگاه های بوم گردی با هتل ها می گوید: فعالیت و نحوه خدمات رسانی در اقامتگاه های بومگردی با هتل های لوکس تفاوت زیادی دارد؛ به همین دلیل برخلاف بعضی که تصور می نمایند گسترش این اقامتگاه ها باعث کسادی بازار هتلداری می شود، باید گفت کیفیت و کمیت فعالیت هیچ یک از این مراکز اقامتی به هم نزدیک نیست و دردسرساز نخواهد شد.

زمانپور تصریح می نماید: اغلب گردشگرانی که به اقامتگاه های بوم گردی می آیند گردشگران کوله پشتی هستند که اغلب ارزان سفر می نمایند و کمتر پیش می آید که این دسته از گردشگران خواهان اقامت در هتل های چند ستاره باشند؛ به همین دلیل خللی در کار مراکز اقامتی دیگر از جمله هتل ها ایجاد نمی نمایند.

البرز یک اقامتگاه بوم گردی دارد

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز با اشاره به ایجاد اولین اقامتگاه بوم گردی البرز می گوید: اولین اقامتگاه بوم گردی استان چندماه قبل در روستای نشترود منطقه چالوس ایجاد شده است.

احمدترکاشوند ادامه می دهد: البرز به دلیل ویژگی های خاص جغرافیایی و طبیعی، بهترین شرایط را برای جذب طبیعت گردان داخلی و خارجی دارد.

وی اضافه می نماید: امروزه اکوتوریسم به یکی از صنایع درآمدزا درکشورهای مختلف تبدیل شده چون گردشگران اغلب دوست دارند برای تفریح به دامن طبیعت و فضاهایی که آنان را دغدغه های زندگی شهری دور می نماید، پناه ببرند و برای مدت کوتاهی هم که شده روح و ذهن خود را آرام نمایند.

وی شرح می دهد: باید پذیرفت به واسطه شرایط آب و هوایی و جغرافیایی البرز، اکوتوریسم می تواند به عنوان اثربخش ترین نوع گردشگری در استان مطرح شود.

این مسئول با اشاره به اهداف شکل گیری اقامتگاه های بوم گردی در استان ابراز می نماید: با ایجاد این اقامتگاه ها از یک سو امکان بهره گیری مناسب از مواهب طبیعی برای گردشگران مهیا می شود و از سوی دیگر از توسعه نابه هنجار واحدهای پذیرایی و اقامتی در روستاهای استان جلوگیری می شود.

مدیریت اقامتگاه های بوم گردی توسط جوامع محلی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز با تاکید بر ضرورت میزبانی اقامتگاه های بوم گردی توسط جوامع محلی شرح می دهد: در ایجاد اقامتگاه های بوم گردی تاکید زیادی بر مدیریت این اقامتگاه ها توسط جوامع محلی و بومی شده است.

ترکاشوند اظهار می نماید: اگر مدیریت اقامتگاه های بوم گردی به روستاییان سپرده شود، از هجوم سرمایه گذاران غیربومی به روستاهای استان جلوگیری می شود.

این مسئول ادامه می دهد: بدون شک سرمایه گذاران غیربومی مانند اهالی روستا توجه و حساسیت لازم را در حفاظت از مواهب طبیعی ندارند و بیشتر با هدف درآمدزایی برای ایجاد اقامتگاه و مراکز پذیرایی مناطق روستایی اقدام می نمایند.

وی خاطرنشان می نماید: ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در استان علاوه بر این که از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری می نماید، باعث اشتغالزایی و بهبود شرایط معیشتی آنان نیز فراهم می شود.

وی می گوید: در کنار همه این موارد حضور گردشگران در روستاها باعث تغییر فرهنگ و ارتقای سطح نگرش و بینش آنان در مسائل مختلف می شود.

سه اقامتگاه بوم گردی در طالقان ایجاد می شود

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز با اشاره به کوشش برای ایجاد اقامتگاه های بوم گردی جدید در البرز ادامه می دهد: برنامه ریزی های لازم برای ایجاد سه اقامتگاه بومگردی در طالقان انجام شده و برای تحقق این هدف به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم .

وی اضافه می نماید: بدون شک فرایند اخذ مجوز برای ایجاد این اقامتگاه ها بسیارکوتاه خواهد بود و سرمایه گذار درگیر بوروکراسی اداری نخواهد شد.

وی شرح می دهد: علاوه بر این، سازوکار مناسبی برای ارائه تسهیلات بانکی با سود اندک به سرمایه گذاران اندیشیده شده تا آنان انگیزه بیشتری برای ایجاد این مراکز در روستاهای استان داشته باشند.

ترکاشوند با بیان اینکه روستاهای ساوجبلاغ و نظرآباد هم شرایط مناسبی برای ایجاد اقامتگاه های بوم گردی دارند اضافه می نماید: به دلیل تعدد و پراکندگی روستاهای نظرآباد و ساوجبلاغ ، شرایط ایجاد اقامتگاه های بوم گردی دراین دو شهرستان بسیار مساعد است.

این مسئول ابراز می نماید: هم اکنون به دنبال استعلام و اخذ مجوز برای ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در روستاهایی شاخص این دو شهرستان هستیم.

وی تصریح می نماید: با کوشش های صورت گرفته تا چند ماه آینده شاهد راه اندازی چند اقامتگاه در روستای برغان خواهیم بود.

فعالیت یک خانه - مسافر در اشتهارد

وی درباره شرایط اشتهارد ادامه می دهد: هم اکنون در اشتهارد یک خانه - مسافر دایر است ولی هنوز مجوز ایجاد اقامتگاه بوم گردی در این شهرستان صادر نشده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز با اشاره به اینکه امکان ایجاد اقامتگاه های بوم گردی درکرج وجود ندارد، می گوید: با توجه به اینکه در بافت کرج روستای شاخصی وجود ندارد، ایجاد اقامتگاه بوم گردی در این شهرستان چندان به صرفه نیست.

وی خاطرنشان می نماید: برای این که در یک روستا اقامتگاه بوم گردی ایجاد شود، به شرایط خاصی احتیاج است که بیشتر روستاهای کرج فاقد آن هستند؛ به همین دلیل بر ایجاد این اقامتگاه ها در سایر شهرستان های استان تمرکز شده است.

نتایج ایجاد اقامتگاه های بوم گردی

ترکاشوند ادامه می دهد: ایجاد اقامتگاه های بوم گردی گامی در راستای توسعه گردشگری روستایی و ایجاد اشتغال پایدار برای جامعه میزان محسوب می شود.

وی اضافه می نماید: امیدواریم با افزایش تعداد این اقامتگاه ها در نهایت شاهد رونق بیش از پیش صنعت گردشگری استان باشیم.

ضرورت آموزش جوامع محلی برای پذیرش گردشگران

این مسئول با تاکید بر ضرورت آموزش جوامع محلی برای چگونگی اداره اقامتگاه های بوم گردی تاکید نموده و می گوید: بدون شک جوامع محلی برای جذب گردشگران باید آموزش های لازم را ببینند.

وی شرح می دهد: نحوه جذب گردشگران و ایجاد حس رضایت در آنها یک مهارت است که جوامع محلی باید با آن آشنا شوند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی البرز اظهار می نماید: هم سال گذشته و هم سال جاری چند دوره آموزشی برای دهیاران روستاهای هدف گردشگری استان برگزار گردید تا آنان با روش های برخورد مناسب با گردشگران آشنا شوند.

وی اضافه می نماید: بدون شک اگر آگاهی دهیاران در مورد چگونگی برخورد با گردشگران افزایش یابد، در طول زمان شاهد انتقال این بینش به دیگر اهالی روستاهای استان خواهیم بود.

وی می گوید: به جز برگزاری دوره های آموزشی برای دهیاران، مالکان و بهره برداران مراکز اقامتی و پذیرایی استان نیز باید در دوره های آموزشی ویژه شرکت نمایند.

ترکاشوند ادامه داد: برگزاری این دوره های آموزشی تنها به زمان خاصی از سال محدود نمی شود و به طور مستمر ادامه دارد.

المیرا اگیر، خبرنگاران منطقه البرز

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 73048

به "لذت شب ماندن در اقامتگاه های بوم گردی البرز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لذت شب ماندن در اقامتگاه های بوم گردی البرز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید