گنجی گرانبها که فقط در آب پیدا می گردد، عکس

به گزارش مجله سرگرمی، گنج دریا یا طلای شناور لقبی است که به عنبر داده اند و تا مدت ها نمی دانستند چگونه تشکیل می گردد تا اینکه شکار نهنگ رونق گرفت و آنجا بود که معین شد نهنگ عنبر منبع فراوری این گنج گرانبها است.

گنجی گرانبها که فقط در آب پیدا می گردد، عکس

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، بزرگترین شکارچی دریاها گونه ای استثنایی از نهنگ ها به نام نهنگ عنبر است. از نامش پیداست که عنبر گرانبها از این شکارچی بزرگ الجثه به دست می آید.

بر اساس اطلاعات موزه تاریخ طبیعی بریتانیا عنبر نتیجه یکی از عجیب ترین رویدادهای طیبعت است. این ماده گرانبها در بدن نهنگ عنبر فراوری می گردد و از قرن ها پیش از این مورد استفاده بشر بوده است، با اینکه بسیاری از منبع فراوری آن بی خبر بودند. برای هزاران سال این ماده مایه حیرت انسان ها بود و حتی فسیل هایی از آن پیدا شده که بیش از یک میلیون و 500 هزار سال قدمت دارند.

غذای اصلی نهنگ عنبر را انواع سرپایان مانند ماهی مرکب تشکیل می دهند. نهنگ در اغلب موارد بخش های غیرقابل هضم ماهی چون را بالا می آورد اما این بخش ها در مواردی به دستگاه هاضمه وارد می گردد و آنجا به هم می چسبند و به آرامی طی چند سال به توده ای از عنبر تبدیل می شوند.

یک نظریه این است که عنبر تشکیل می گردد که تا از اندام های داخلی نهنگ در مقابل بخش های غیرقابل هضم و گاهی تیز و برنده محافظت نمایند.

بر اساس یک نظریه نهنگ پس از تشکیل شدن عنبر در دستگاه هاضمه اش این توده را بالا آورده و استفراغ می نماید. ریچارد سابین مسئول بخش پستانداران دریایی موزه تاریخ طبیعی دیدگاهی خلاف این نظریه دارد و می گوید: من و اغلب همکارانم در سراسر دنیا به این باور هستیم که عنبر مسیر طبیعی دستگاه هاضمه را طی می نماید و دفع می گردد. البته در بسیاری موارد این توده راه روده حیوان را مسدود می نماید که گاهی به پاره شدن آن ختم می گردد.

نهنگ های عنبر در سراسر دنیا شناور هستند و از این رو عنبر را می توان در گوشه گوشه آن پیدا کرد. گرچه ماده ای کمیاب و از این رو گرانبهاست.

مهم ترین ویژگی عنبر بوی آن است که در صنایع عطرسازی مورد استفاده قرار می گیرد. عنبر سفید برترین نوع آن و عنبر تیره بی کیفیت ترین نمونه این ماده است.

در نهنگ چه چیزی بالا می آورد که اینقدر گران است؟ بیشتر درباره این ماده طبیعی گرانبها بخوانید.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 16 شهریور 1402 بروزرسانی: 16 شهریور 1402 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164559

به "گنجی گرانبها که فقط در آب پیدا می گردد، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنجی گرانبها که فقط در آب پیدا می گردد، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید