بازنشستگی اجباری بوتفلیقه و آینده پیش روی الجزایر

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری الجزایر در پی چند هفته تظاهرات گسترده در این کشور، بالاخره بیان کرد که از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری برای پنجمین دوره متوالی، کنار کشیده است.

بازنشستگی اجباری بوتفلیقه و آینده پیش روی الجزایر

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری خبرنگاران، بوتفلیقه 82 ساله که به شدت بیمار است، در 29 اکتبر 2018به رغم ضعف جسمانی و بیماری، برای پنجمین بار نامزد حزب جبهه آزادی بخش ملی الجزایر در انتخبات ریاست جمهوری این کشور اعلام شد.

او در بیست سال گذشته ریاست جمهوری الجزایر را بر عهده داشته است و از سال 2013 که سکته کرد، به ندرت در انظار عمومی ظاهر شد.

حدود یک ماه پیش که بوتفلیقه گفت باز هم نامزد ریاست جمهوری می گردد، اعتراض های وسیعی الجزایر را فرا گرفت و ده ها هزار نفر به اعتراض ها و تظاهرات پیوستند.

انتخابات ریاست جمهوری الجزایر قبل از به تعویق افتادن، قرار بود در 18 آوریل آینده برگزار گردد.

در ادامه اعتراضات در الجزایر، صدها هزار نفر روز 24 اسفند در مرکز شهر الجزیره پایتخت این کشور تظاهرات کردند که بزرگترین تظاهرات علیه حکومت 20ساله عبدالعزیز بوتفلیقه از یک ماه پیش و آغاز ناآرامی ها در این کشور شمرده می گردد.

بوتفلیقه اگرچه از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری انصراف داده ولی از مقام خود کناره گیری ننموده و گفته است تا زمانیکه یک قانون اساسی جدید تدوین گردد در قدرت باقی خواهد ماند.

یک کارشناس مسائل آفریقا در خصوص اعتراضات بدون خشونت در الجزایر می گوید: تجربه تلخ کودتای نظامی و تحولات سیاسی کشورهای همسایه الجزایر باعث گشت که مردم این کشور برای برکناری بوتفلیقه در چارچوب قانون عمل کنند.

با توجه به اهمیت موضوع و اعتراضات مردمی شکل گرفته در الجزایر پژوهشگر خبرنگاران، با جعفر قناد باشی کارشناس مسائل آفریقا به گفت و گو پرداخت.

**متفاوت بودن اعتراضات الجزایر با بهار عربی

جعفر قناد باشی در زمینه متفاوت بودن اعتراضات مردمی در الجزایر با جنبش بهار عربی بیان داشت: در بهار عربی مردم به دنبال سرنگونی نظام بودند و در کشورهای چون لیبی و مصر یک نظام جدیدی را بر سر کار آوردند و در واقع از راستا قانونی و متعارف انتقال قدرت خارج شدند زیرا راستا را در این زمینه مسدود می دانستند.

وی گفت: اما در قضیه الجزایر به دلیل تجربه تلخی که از کودتای نظامی داشتند و زخمی که بر پیکره جامعه الجزایر وارد نموده بود، مردم این کشور از راه های غیر قانونی دل زده شدند و نگران این بودند که مجددا نظامیان به بهانه ورود مردم به وسیله قانون آنان را سرکوب کنند لذا این است که راستا همسو با مردم لیبی را دنبال نکردند.

قناد باشی گفت: پلیس الجزایر در این مورد قوی تر و بهتر عمل کرد اما صبر مردم این کشور به سر آمده است و نمی خواهند یک نیروی ناتوان از نظر فکری و جسمی به عنوان رئیس جمهوری آقای بوتفلیقه بر قدرت بماند. ایشان در طی چهار دهه با تغییر قانون اساسی این کشور، رئیس اجرایی امور الجزایر ماند. اما توانایی یک رئیس جمهور که ضروری است در جریان اطلاعات وگ زارش کشور باشد را نداشت و بیشتر در این چند سال در پایتخت های کشورهای اروپایی بستری بود و مردم الجزایر خواستار رفتن ایشان از صحنه سیاست بودند.

**زمان مناسب انتقال قدرت در الجزایر

این کارشناس مسائل آفریقا سپس در ادامه اضافه نمود: مردم زمانی انتقال قدرت را انتخاب کردند که نزدیک به برگزاری انتخابات در الجزایر بود و مردم این کشور خواستار این نیستند که با عبور از راستا قانون اقدام کنند و این موضوع را هزینه بر می دانند و این حرکتی که در زمان انتخابات از دانشگاه ها آغاز شد تفکری پیروز بوده است.

وی اضافه نمود: حزب اصلی الجزایر نیز بوتفلیقه را موظف کرد که از قدرت کناره گیری کند و این وعده را بعد از برگزاری انتخابات دادند که موافقت صورت نگرفت و مردم توانستند از روی کارآمدن رئیس جمهوری که توانایی اداره کشور را ندارد جلوگیری کنند.

در الجزایر رقابت جدید بین مهره های در قدرت بوجود آمده است و مهره ای پیروز خواهد شد که توانمندی و توانایی اداره امور الجزایر را با شرایط جدید داشته باشد و بتواند از این مسائل مالی ناشی از ناتوانی های قوه مجریه عبور کند.

** آغاز حرکت اعتراضات الجزایر از دانشگاه ها

قنادباشی بیان داشت: آغاز جنبش های مردمی در الجزایر از دانشگاه آغاز شد و این نقطه عطفی است جهت پیروزی و پیروزیت این حرکت که به برکناری رئیس جمهوری منجر خواهد شد.

وی با مقایسه جنبش مردم الجزایر با انقلاب کشورمان گفت: از نظر حرکت از دانشگاه به نوعی تبعیت از انقلاب ما بود که کم هزینه ترین و پایدار ترین انقلاب در دنیا می باشد و جرقه های اولیه نیز از دانشگاه ها آغاز شد و اگر از کارخانه ها آغاز شده بود توده خاصی از مردم در آن نقش داشتند و نمی توانست به این سرعت تبدیل به یک دیدگاه سیاسی گردد و پایداری اینگونه نداشت.

یکی از خواسته های مردم الجزایر حضور دانشگاهیان تحصیلنموده است که دانشگاه را برای تغییر برگزیدند و از هزینه های غیر قانونی برای تغییر استفاده نکردند.

این کارشناس مسائل آفریقا به وضعیت سیاسی کشورهای همسایه الجزایر اشاره نمود و گفت: لیبی همسایه الجزایر به دلیل عبور از موانع قانونی مدت چند سال است که در وضعیت نا بهنجاری به سر می برد و در تونس هم مهره های قبلی حکومت با زد و بندهای سیاسی امور را بدست گرفتند و در مصر نیز همین طور است، این تجارب کشورهای شاخ آفریقا تجارب بسیار خوبی برای مردم الجزایر است، ضمن اینکه تجربه چند سال پیش کودتای نظامی که کشتار وسیعی در این کشور به راه انداخت، باعث شد که هرگز الجزایری ها عدول از قانون را تجویز نکنند و به وسیله قانون، شخصی که ناتوان از اداره امور کشور می باشد را از صحنه سیاست حذف کنند.

** نسل جوان الجزایر

قناد باشی گفت: نسل جوان همواره در حرکت هایی که اپوزیسیون تشکل می دهد، نیروهای اصلی و پیش قراول اصلی حرکتهای مهم و تاثیر گذار هستند .بدلیل اینکه حاضر به فداکاری بیشتر هستند و از محافظه کاری کمتری برخوردار هستند و به این دلیل مورد خطاب و توجه جدی آقای بوتفلیقه رئیس جمهوری الجزایر قرار گرفتند.

وی در ادامه بیان داشت: در چنین شرایطی مردم الجزایر نباید صحنه را ترک کنند و آنچه رخ داده است در حد یک وعده است، انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را به تعویق انداختند و تاریخ دقیق آن را معین نکردند اما قول دادند که آقای بوتفلیقه از کار برکنار گردد.

در الجزایر مهم این است که چگونه مردم بتوانند یک رئیس جمهوری کارآمد و پرتوان داشته باشند که در آمدهای ارزی موجود را تبدیل به تولیداتی بکند تا مردم از آن بهره برداری کنند این کشور نیازمند گام های بزرگ توسعه برای حل مسائل ناشی از عدم کار آمدی قوه مجریه در سالهای اخیر بوده است.

** آینده پیش روی الجزایر بعد از بر کناری بوتفلیقه

جعفر قناد باشی در این مورد بیان داشت: در چند دوره انتخابات ریاست جمهوری، حضور و مشارکت مردم الجزایر 40در صد بوده است و این نشان دهنده این است که مردم سالاری به معنی واقعی در این کشور نبوده است و مردم این کشور طی این چند سال بسیار شکیبا و منتظر بودند .

وی گفت: کنار گذاشتن بوتفلیقه پیغامش این است که زیان های ناشی از یک رئیس جمهور که ناتوان از نظر جسمی و بیمار است و توانایی دریافت گزارشات و اوضاع کشور را ندارد، زیان هایی را متوجه امور کشور می نماید و مردم را در معین سرنوشت خود باز خواهد داشت. مردم الجزایر بعد از بوتفلیقه می توانند گام های مثبتی را جهت توسعه در این کشور رقم بزنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه به واکنش کشورهای اروپایی و آمریکا در قبال مسایل اخیر الجزایر اشاره نمود و اضافه نمود: کشورهای خارجی که از نفت و گاز الجزایر سود می برند هیچ گاه از این مساله سخن نگفتند کما اینکه از دیکتاتوری های منطقه هم دارند دفاع می کنند.

قنادباشی اضافه نمود: در مغرب و الجزایر نشانه ها و معیار های اولیه دموکراسی وجود ندارد و اعلام نتایج انتخابات بیشتر با آمار سازی می باشد و کشورهای غربی نیز از این موضوع استفاده می کنند و نمی گذارند که اسلام گراها روی کار بیایند و نمی خواهند دولت مستقل ملی مبتنی بر فرهنگ ملی تشکیل گردد و لذا سکوت می کنند و این سکوت هم خیانت است.

این کارشناس آفریقا بیان داشت: در چندین دوره انتخابات الجزایر، درصد کمی از مردم شرکت کردند و هرگز نتوانستند یک دموکراسی پیروز داشته باشند اما هیچگاه انتقادی از رسانه های غربی نسبت به تحولات سیاسی در الجزایر شنیده نشد.

قناد باشی در انتها بیان داشت: پیغام کناره گیری بوتفلیقه این است که مردم ممکن است در طی دوره ای در برابر ناتوانی های یک رئیس جمهوری سکوت کنند اما خاتمه مخالفت های مردمی را در پی خواهد داشت. یک رئیس جمهوری ناتوان باید از صحنه قدرت حذف گردد.

پژوهش **ر-ت**1552

گروه ساختمانی آبان: مجری بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت میباشد..

منبع: ایرنا
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 16366

به "بازنشستگی اجباری بوتفلیقه و آینده پیش روی الجزایر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازنشستگی اجباری بوتفلیقه و آینده پیش روی الجزایر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید