فعالیت 18 واحد بوم گردی در آذربایجان غربی ، پیش بینی صدور 20 مجوز جدید

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: تاکنون 15 مورد تسهیلات ایجاد واحد بوم گردی به مبلغ 20 میلیارد ریال در وجه متقاضیان استان واریز شده و در هر واحد بوم گردی برا سه نفر اشتغال ایجاد می گردد.

فعالیت 18 واحد بوم گردی در آذربایجان غربی ، پیش بینی صدور 20 مجوز جدید

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فارس، طرح ایجاد واحدهای بوم گردی درواقع یک ایده جدید است که در سال های اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای رونق گردشگری در روستاها و اشتغال زایی در این مکان ها ارائه شده است.

به گفته مسؤولان سازمان با اجرای این طرح، گردشگران به استفاده از واحدهای بوم گردی روستایی به جای هتل های مجلل رغبت بیشتری دارند چرا که گردشگر در این واحدها از نزدیک با زندگی روستایی، آداب و رسوم و غذای محلی اهالی آشنا شده و در واقع لذت یک زندگی روستایی و عشایری را به عینه تجربه می نماید.

18 واحد بوم گردی در آذربایجان غربی فعالیت دارند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در ارتباط با این موضوع به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر 18 واحد بوم گردی در آذربایجان غربی وجود دارند که بیشترین تعداد این واحدها با 6 مورد در تکاب قرار گرفته اند.

جلیل جباری با بیان اینکه امسال پیش بینی می گردد تا 20 مورد مجوز بهره برداری در واحدهای بوم گردی در استان صادر گردد، افزود: این واحدها به دو صورت ایجادی و تبدیلی هستند که در خصوص ایجادی، فرد اقدام به ساخت واحد بوم گردی جدید می نماید و در نوع تبدیلی، خانه قدیمی روستایی با رعایت استانداردها تبدیل به یک مکان رفاهی می گردد.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت در سال های اخیر مشخص معیشت جایگزین برای روستاییان و تمایل مردم به استفاده از این واحدهای بوم گردی بوده است، ادامه داد: نوع اقامتی و طبیعت بکر این واحدها و همچنین اقدامات تبلیغی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در طی سال های گذشته باعث روند رو به رشد این صنعت و این شاخه از گردشگری در آذربایجان غربی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی مطرح کرد: بدین ترتیب هر ساله در سطح استان میزان درخواست متقاضیان تبدیل بنا به اقامتگاه های بوم گردی افزایش پیدا نموده و از سویی میزان اقامت در این واحدها نیز رشد چشمگیری داشته است.

وی توضیح داد: برابر ابلاغ سازمان مرکزی در ارتباط با پرداخت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی جهت احداث و یا تبدیل بنا به اقامتگاه بوم گردی، تاکنون 15 مورد تسهیلات به مبلغ 20 میلیارد ریال در وجه متقاضیان واریز شده است و در هر واحد بوم گردی برای سه نفر اشتغال ایجاد می گردد.

جباری اعلام کرد: با توجه به برگزاری جلسات متعدد با دستگاه های اجرایی، فرمانداری ها، جلسه با دهیاران، شورای اسلامی و فعالان گردشگری روستاها و سرمایه گذاران، میزان استقبال از طرح های بومگردی به گونه ای بوده که موافقت اولیه برای ایجاد 120 مورد واحد بوم گردی در سطح استان صادر شده است.

اقامت بیش از 3 هزار نفر در واحدهای بوم گردی آذربایجان غربی

وی با اشاره به تعداد اقامت در واحدهای بوم گردی آذربایجان غربی گفت: برابر با آمارهای اخذ شده از اماکن اقامتی که در سامانه ویستا ثبت شده، در سال گذشته بالغ بر سه هزار و 481 نفر در واحدهای بوم گردی سطح استان اقامت داشته اند.

امسال اقامت در واحدهای بوم گردی آذربایجان غربی رشد 9 درصدی داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: امسال همچنین دو هزار و 908 نفر اقامت در واحد های بوم گردی استان در دو ماهه ابتدایی امسال را انتخاب نموده اند که در مقایسه با دو ماهه ابتدایی سال گذشته رشد 9 درصدی داشته است.

بیشترین تعداد واحدهای بوم گردی آذربایجان غربی در تکاب واقع شده است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکاب نیز در گفت وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه این شهرستان با دارا بودن 6 واحد بوم گردی صندلی نخست شهرستان های آذربایجان غربی در ایجاد اقامتگاه های بوم گردی را به خود اختصاص داده است، افزود: امسال هم پنج درخواست ایجاد واحد بوم گردی ایجادی و تبدیلی در تکاب ثبت شده است.

امیر مطلوبی با بیان اینکه امسال در صورت انجام مراحل اداری و اخذ مجوزهای لازم، واحدهای جدید نیز به ظرفیت اقامتی تکاب اضافه خواهند شد، مطرح کرد: در حال حاضر ظرفیت واحدهای بوم گردی تکاب 150 نفر است.

رضایت گردشگران از اقامت در واحدهای بوم گردی تکاب

وی با اشاره به اینکه ایجاد این واحدهای اقامتی در تکاب موجب شده است تا حدودی مشکل این شهرستان به ویژه در میراث جهانی تخت سلیمان مبنی بر کمبود ظرفیت اقامتی حل گردد، گفت: در حال حاضر برای اقامت گردشگران داخلی و خارجی در تکاب مسئله ای وجود ندارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکاب با بیان اینکه مسافران از اقامت در واحدهای بوم گردی رضایت دارند، توضیح داد: به طور کلی این واحدهای اقامتی روستایی در جذب گردشگران در سال های اخیر نقش مهمی ایفا نموده اند.

gardeshia.ir: گردشیا: مجله سفر و گردشگری

picoro.ir: پیکورو: وبلاگ ماشین و خودرو

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 30249

به "فعالیت 18 واحد بوم گردی در آذربایجان غربی ، پیش بینی صدور 20 مجوز جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت 18 واحد بوم گردی در آذربایجان غربی ، پیش بینی صدور 20 مجوز جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید