مسکو مهم ترین نقش را در حل مناقشه دهلی و اسلام آباد داشت

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- یک مقام پاکستانی گفت، روسیه در تنش زدایی بین اسلام و آباد و دهلی، مهم ترین و بیشترین نقش را در قیاس با سایر نقش آفرینان در مناقشه هند و پاکستان ایفا کرد.

مسکو مهم ترین نقش را در حل مناقشه دهلی و اسلام آباد داشت

این مقام پاکستانی مطلع از دیپلماسی مسکو در کاهش تنش بین دهلی و اسلام آباد به روزنامه تریبیون پاکستان گفت:اگر بگویم روسیه مهم ترین نقش آفرین در میانه همه نقش آفرینان بود، اغراق نکردم. برخلاف تصور عمومی درباره نقش کلیدی آمریکا، واقعیت این است که روسیه در پشت صحنه برای سرانجام دادن به این بحران کوشش کرد.

به گفته این مقام پاکستانی که خواست نامش فاش نشود، روسیه در طول مناقشه هند و پاکستان، مرتب با این دو کشور در تماس بود و یک روز پس از سرنگون شدن دو جنگنده هندی از سوی پاکستان و دستگیری یکی از خلبانان هندی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با نارندرا مودی، نخست وزیر هند تلفنی گفت وگو کرد و از او خواست که خویشتندار باشد.

وی اضافه نمود، پوتین به حل و فصل سریع بحران بین دو کشور امیدوار بود. در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به سوی همتای پاکستانی اش دست یاری دراز کرد و از آمادگی کشورش برای یاری به برگزاری مذاکرات بین هند و پاکستان شد. پاکستان بی درنگ این پیشنهاد را پذیرفت.

یک مقام دیگر پاکستانی نیز گفت، برخلاف گذشته، این بار روسیه بیشتر از آمریکا اهمیت بیشتری به مساله و فوریت آن نشان داد. آمریکا زمانی مداخله کرد که پاکستان دست به مقابله به مثل زد. تا قبل از این زمان، آمریکا سیاست نشستن و نظاره کرن را دنبال می کرد و به طور تلویحی تجاوز جنگنده های هند به حریم هوایی پاکستان را تایید نموده بود.

وی اضافه نمود، برخلاف آمریکا، روسیه با وجود مشارکت راهبردی دیرینه با هند، بی طرفانه تر عمل کرد. نگرانی از درگیری نظامی بین پاکستان و هند تضعیف صلح منطقه، علت کوشش بیشتر روسیه برای تنش زدایی بین دو کشور بود.

به گفته این مقام پاکستانی، چین در پشت صحنه روسیه را به ایفای نقش فعال تر ترغیب می کرد. اعتقاد بر این بود که مسکو و پکن همسو و خواهان برطرف تنش بین هند و پاکستان در کوتاه ترین زمان ممکن هستند. به خاطر این کوشش ها بود که پاکستان و هند، به عنوان اولین نشانه از کاهش تنش ها، تصمیم گرفتند سفرای خود را به دهلی و اسلام آباد بازگردانند. تبریک روز ملی پاکستان از سوی مودی به عمران خان، نخست وزیر این کشور،، تازه ترین نشانه ها از روابط دو کشور هند و پاکستان است.

آساق**1088 **1600

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

samitm.ir: مجله سامی: وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 17202

به "مسکو مهم ترین نقش را در حل مناقشه دهلی و اسلام آباد داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسکو مهم ترین نقش را در حل مناقشه دهلی و اسلام آباد داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید