پاییز رانشی در راه مازندران

اشکان دنیا آرای - ساری-خبرنگار: رانش های گسترده در مناطق مختلف مازندران طی چند ماه اخیر میلیاردها تومان خسارت به زیرساخت های ارتباطی استان وارد کرد.

پاییز رانشی در راه مازندران

رانش در بسیاری از مناطق امری طبیعی است که هر سال رخ می دهد، اما سال جاری و پس از بارندگی های کم سابقه اسفند و فروردین، تعداد رانش ها در سراسر استان بیشتر شد. آخرین مورد آن مربوط به پنجشنبه هفته گذشته در شهرستان تنکابن بود که منجر به مرگ یک نفر شد و یک نفر دیگر را نیز روانه بیمارستان کرد. نگهبان جوان که در کیوسک نگهبانی مستقر در حاشیه جاده روستای یوج مشغول گذراندن ساعات کار شبانه خود بود، ناگهان محل استقرار خود را در حال حرکت و سقوط به سمت دره دید و بدون این که بتواند کاری انجام دهد و فرصتی برای فرار داشته باشد، همراه با هزاران تن خاک به دره سقوط کرد و جان باخت.

سرنشین یک خودرو که در حال عبور از این راستا بود نیز با رانش به دره سقوط کرد، اما فقط مصدوم شد. این محور روستایی ساعاتی بعد به صورت موقت بازگشایی شد، اما اعلام شده که بهتر است از تردد غیرضروری در این راستا پرهیز گردد. مسلما این آخرین نمونه از رانش در مازندران نخواهد بود. با توجه به بارندگی های ابتدای سال و سستی زمین در چند ماه اخیر بستر برای بیشتر رخ دادن این حادثه در مازندران فراهم تر شده و با شروع فصل بارندگی در پاییز، احتمالا شاهد رانش های بیشتری در مناطق مختلف استان خواهیم بود. این موضوع را مدیر کل مدیریت بحران مازندران نیز تایید می نماید و معتقد است؛ سال جاری با توجه به تعدد نقاط رانشی و سستی بسیاری از نقاط مستعد رانش، در فصل پاییز ممکن است رانش ها بسیار بیشتر از سال های قبل باشد.

  • پیشگیری از رانش

علی اصغر احمدی در گفت وگو با خبرنگاران با بیان این که اقدامات پیشگیرانه در سراسر استان بسته به اولویت ها در حال اجرا هستند، گفت: در حوزه روستایی برای نقاط رانشی داخل بافت اعتباراتی برای فازهای صفر، یک و دو، یعنی از مطالعه تا اجرا به بنیاد مسکن داده شده است. پروژه های رانشی تعیین شده اند و اعتبار نیز به بنیاد مسکن ابلاغ شده است. اکنون مشاوران طرح ها در حال آنالیز و برآورد هزینه ها برای اجرای طرح های پیشگیرانه هستند. بر اساس آمارهای رسمی، سیل سال جاری سبب شد که در 372 نقطه از محورهای مواصلاتی استان رانش رخ دهد. تعداد این رانش ها در ماه های اخیر بیشتر شده است.

مدیر کل مدیریت بحران مازندران با اشاره به رانش های اتفاق افتاده در جاده ها و خسارت های وارد شده به راه های مواصلاتی استان اظهار کرد: در حوزه جاده ها هم اعتباری جدید ابلاغ شده است. با دستگاه های اجرایی به ویژه راهداری و اداره کل راه و شهرسازی مذاکراتی داشتیم و جلساتی برگزار گشت تا پروژه های دارای اولویت را معرفی نمایند و برای تخصیص اعتبار به منظور اجرای پروژه ها اقدام گردد.

وی ادامه داد: بسیاری از این نقاط به تثبیت جاده و ساخت دیواره احتیاج دارند. مطالعات توسط مشاوران در حال اجرا است و در نهایت تا 2 هفته دیگر برای اجرای پروژه ها و اختصاص اعتبارات به توافق می رسیم. این مسئول به برنامه ریزی برای دیواره سازی و ساماندهی رودخانه ها اشاره نمود و گفت: در این زمینه با شرکت آب منطقه ای مازندران جلسه ای برگزار گشت و پروژه های اولویت دار برای اجرای طرح های پیشگیرانه و ساماندهی راستاها در حال شناسایی هستند تا اعتباراتی اختصاص داده گردد.

مدیر کل مدیریت بحران مازندران از پیگیری برای جذب اعتبارات بیشتر اطلاع داد و اضافه کرد: اجرای این پروژه ها از محل اعتبارات سال 1398 تامین می گردد و سال اقتصادی 1398 هم تا تیر سال بعد است. بنابراین ممکن است که بخشی از اعتبارات پس از پاییز و زمستان تخصیص یابد. به همین دلیل در کوششیم تا از منابع مختلف اعتباراتی برای بهسازی نقاط رانشی استان اختصاص دهیم تا سرعت و حجم اجرای پروژه ها در استان بیشتر گردد. رانش در تمام نقاط استان سبب بروز اختلال در رفت وآمد ساکنان این مناطق که عمدتا روستاییان هستند شد.

احمدی با تاکید بر این که اولویت ما در حوزه راه ها تثبیت نقاط رانشی است، گفت: ایجاد دیواره ها هم راه را ایمن می نماید و هم سبب توقف رانش ها می گردد. اکنون در بسیاری از مناطق استان شرایط خاص رانشی وجود دارد که کوشش می کنیم بر اساس اولویت این مناطق را ایمن سازی کنیم.

این مسئول اعلام کرد: معضل رانش را در سراسر استان داریم و سال جاری به طور گسترده در مناطق مختلف استان از غرب تا شرق شاهد آن بودیم، اما در بعضی مناطق تعدد رانش ها و حجم آن بسیار بیشتر است.

  • 790 نقطه رانشی در شرق مازندران

مدیر کل مدیریت بحران مازندران اظهار کرد: در حال حاضر از نظر تعداد نقاط رانشی، شرق مازندران وضعیت حادتری دارد. 790 نقطه رانشی در شرق مازندران داریم که توجه به حل این معضل را بیشتر می نماید. البته این دلیلی نیست که رانش های پرتعداد غرب استان نادیده گرفته گردد. به رانش های غرب مازندران نیز برای بازسازی اعتبار پرداخت می گردد. وی اضافه کرد: پس از سیل مهر سال گذشته با توجه به این که کانون خسارت ها در غرب استان بود، تمام اعتبارات اختصاص داده شده به مازندران در حوزه بازسازی و جبران خسارت ها را به غرب استان دادیم چون حجم و گستردگی خسارت ها در آنجا بیشتر بود، اما اکنون شرق مازندران از نظر رانش وضعیت دشوارتری دارد.

  • رانش های سراسری

نگاهی به آمارها و اخبار مربوط به مناطق دچار رانش، حاد بودن وضعیت در مناطق شرقی استان را نشان می دهد. در هزارجریب نکا رانش از نخستین روزهای بارش های شدید سبب بسته شدن راه بعضی روستاها از جمله روستای صفرمیان شد و در بخش یانه سر نیز شرایط مشابهی وجود دارد. رانش در منطقه کرات و دیَفه بخش کوهستانی بلده شهرستان نور نیز مشکلاتی مشابه برای ساکنان چند روستای این منطقه ایجاد کرد. در شهرستان میاندورود نیز بخش های متعددی از راستاهای کوهستانی و جنگلی از جمله راه روستاهای سنه کوه و وارمی دچار رانش شد.

روستاهای بخش کوهستانی لاریجان هم که هر سال رانش های متعددی در راستاهای دسترسی مشاهده می نمایند، سال جاری نگران این هستند که رانش ها بیشتر و گسترده تر از قبل رخ دهد. در سوادکوه نیز هرچند که به دلیل عبور محور اصلی مازندران-تهران از این شهر مورد توجه است، راه های فرعی زیادی وجود دارند که دچار رانش شده اند و احتیاج به رسیدگی فوری دارند.

جاده آلاشت در نقاط مختلفی دچار شکستگی ها و فرونشست های خطرساز شده و در بعضی نقاط ریزش سنگ ها ادامه دارد. به رانش راه های ارتباطی در این شهرستان باید رانش در راستا راه آهن را نیز اضافه کرد که در روزهای ابتدایی سال سبب بروز اختلال در تردد قطار شده بود و با توجه به سستی زمین احتمال تکرار آن هم وجود دارد. این چالش در مناطق کوهستانی و جنگلی غرب استان نیز احساس می گردد. پاییز پارسال سیل و بارندگی های شدید سبب رانش در بعضی راستاهای کوهستانی مانند جاده دوهزار و جاده قلعه گردن بخش خرم آباد تنکابن شد. در همان محدوده از استان می توان به رانش جاده جواهرده به علت بارندگی های مهر سال گذشته نیز اشاره نمود.

منبع: همشهری آنلاین

به "پاییز رانشی در راه مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاییز رانشی در راه مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید