یادداشت خبرنگاران، نگاهی به شروع نزاع آنکارا-استانبول در حزب جمهوریت خلق ترکیه

به گزارش مجله سرگرمی، پیروزی بزرگ اکرم امام اوغلو در استانبول باعث شده است که مرکزیت اداره حزب جمهوریت خلق از آنکارا به سمت استانبول سوق پیدا نموده و دوقطبی آنکارا-استانبول در درون این حزب شکل بگیرد.

یادداشت خبرنگاران، نگاهی به شروع نزاع آنکارا-استانبول در حزب جمهوریت خلق ترکیه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، حزب جمهوریت خلق در انتخابات 31 مارس شهرداری های ترکیه آرای خود را افزایش نداد اما در کلان شهرهای استانبول، آنکارا، آنتالیا و ... بر حزب حاکم عدالت و توسعه غلبه کرد.

این پیروزی پرده ای بر ناکامی های 17 ساله این حزب در برابر حزب عدالت و توسعه افکند. تجدید انتخابات استانبول و پیروزی مقتدرانه اکرم امام اوغلو در برابر بن علی یلدیریم به عنوان یک پیروزی بزرگ تر برای حزب جمهوریت خلق قلمداد شد و باعث شد که رهبران و مدیران این حزب نفس راحتی بکشند.

با اینکه سرخوشی پیروزی های اخیر حزب جمهوریت خلق ادامه دارد اما خودشان به خوبی می دانند که وضعیت آرای آن ها نسبت به انتخابات دوره های قبلی تفاوت چندانی نداشته و در حدود 23 الی 24 درصد شده است. به همین خاطر نگران انتخابات آینده و عدم تکرار پیروزی خود هستند.

پیروزی بزرگ اکرم امام اوغلو در استانبول باعث شده است که مرکزیت اداره حزب جمهوریت خلق از آنکارا به سمت استانبول سوق پیدا کند.

گروهی از اعضای مجلس نمایندگان و همچنین اعضای کنگره مرکزی این حزب حساب ویژه ای بر روی اکرم امام اوغلو به عنوان رهبر آینده حزب جمهوریت خلق و کنار گذاشتن کمال قلیچدار اوغلو باز نموده اند و عنوان می نمایند که حزب جمهوریت خلق با فتح استانبول وارد مرحله جدیدی شده است و بر اساس آن تغییرات درون حزبی اجتناب ناپذیر است.

نزاع و کشمکش بین طیف استانبول و طیف آنکارای حزب جمهوری خلق شروع شده است. این مسئله را اعضای ارشد این حزب رد نمی نمایند و این موضوع در سطوح مختلف حزب جمهوریت خلق مورد بحث و جدل قرار گرفته است و جناح بندی درون حزبی در حال شکل گیری است.

نباید فراموش کرد که حزب جمهوریت خلق علی رغم اینکه حزب حاکم ترکیه از نقاط ضعفی از جمله بحران مالی، بیکاری، تورم و گرانی در انتخابات 31 مارس رنج می برد نتوانست آرای خود را نسبت به انتخابات گذشته افزایش دهد. به همین خاطر کمال قلیچدار اوغلو از حاشیه امنیت کافی برای حفظ اقتدار د رهبریت خود بر حزب جمهوریت خلق برخوردار نیست.

با اینکه هواداران حزب جمهوریت خلق نسبت به ائتلاف با حزب دموکراتیک خلق ها (شاخه سیاسی پ.ک.ک) سکوت نموده و اعتراض چندانی نمی نمایند اما معلوم نیست که در انتخابات سراسری چه واکنشی نشان دهند. به همین خاطر حزب عدالت و توسعه امیدوار است که بتواند از روابط حزب جمهوریت خلق با حزب دموکراتیک خلق ها نهایت استفاده را ببرد.

درواقع می توان ادعا کرد که نقاط ضعف حزب جمهوریت خلق با پیروزی در انتخابات شهرداری های کلان ها پوشانده شد و شکست این حزب در دیگر شهرهای ترکیه را دچار فراموشی نموده است.

کمال قلیچدار اوغلو نسبت به از دست دادن رهبری حزب جمهوریت خلق به شدت احساس خطر می نماید و در آماده باش کامل به سر می برد. در هر فرصتی از وضعیت به وجود آمده در درون حزب اعلام نارضایتی می نماید و اعلام می نماید که تحرکات را به دقت زیر نظر دارد و تأکید می نماید که اجازه فرصت برای کسانی که درصدد لابی گری و شکاف در درون حزب هستند را نخواهد داد.

در داخل حزب جمهوریت خلق چندین طیف مختلف وجود دارد که پس از انتخابات 23 ژوئن شهرداری استانبول تحرکات خود را برای به دست آوردن قدرت در داخل حزب شروع نموده اند. یکی از مهم ترین آن ها طیف موسوم به 10 دسامبر است که در حال حاضر هم در کادر مدیرت فعلی حزب نفوذ دارند. اوغوز کان سالیجی، برهان شناتالار، ابراهیم کابااوغلو و جانان کافتانجی اوغلو از اعضای اصلی این طیف هستند. رقیب مقابل در برابر آن، طیف نزدیک به تشکیلات فتح الله گولن است.

البته تفاوت چندانی بین سیاست های اصولی این طیف های مختلف حزب جمهوریت خلق وجود ندارد. چراکه همه آن ها نگاه مثبتی به نزدیکی و ائتلاف با حزب دموکراتیک خلق ها (شاخه سیاسی پ.ک.ک) دارند، از مبارزه با تشکیلات فتح الله گولن اجتناب می نمایند، هوادار همکاری نزدیک ترکیه با آمریکا هستند و از نزدیکی به ایران، روسیه و چین اجتناب می نمایند. دشمن دولت قانونی ونزوئلا هستند.

نویسنده: حمید قدسی آذر

shop98ia.ir: مجله فروشگاهی: آخرین اخبار و مقالات تجارت الکترونیک

samitm.ir: مجله سامی: وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 31294

به "یادداشت خبرنگاران، نگاهی به شروع نزاع آنکارا-استانبول در حزب جمهوریت خلق ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت خبرنگاران، نگاهی به شروع نزاع آنکارا-استانبول در حزب جمهوریت خلق ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید